Bractwo Rowerowe już nie pierwszy raz w przypadku konsultacji społecznych angażuje się w proponowane przez miasto programy, które analizuje, a następnie wyciąga wnioski i sugeruje rozwiązania. Również przypadku, konsultacji ws. „Programu ochrony środowiska przed hałasem dla miasta Radomia” stowarzyszenie wystosowało szereg uwag do projektu.
Bractwo przede wszystkim zauważa, że aby zmniejszyć poziom hałasu magistrat ograniczył się do propozycji budowania nowych dróg oraz zmiany nawierzchni jezdni. „Mimo wymienienia przez autorów szeregu działań zmniejszających hałas takich jak: „progi spowalniające, minironda, wyniesione skrzyżowania, przewężenia jezdni, wysepki”, żadne z tych środków nie znalazły odzwierciedlenia zarówno w katalogu działań jak i zestawieniu głównych zadań programu. W naszej ocenie kuriozalnymi propozycjami dla ulic 25 Czerwca, Poniatowskiego czy Traugutta są zapisy w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego dotyczące lokalizacji obiektów usługowych od strony źródła hałasu z równoczesnym zakazem tworzenia pomieszczeń mieszkalnych. Z kolei zaproponowana przez autorów wymiana stolarki okiennej czy montaż ekranów akustycznych nie rozwiązują problemu a jedynie go maskują. Dodatkowo takie działania nie są skuteczne w intensywnej zabudowie mieszkaniowej, gdyż nie chronią przed hałasem osób poruszających się drogą (pieszych, rowerzystów) ” czytamy w piśmie skierowanym do Urzędu Miejskiego.
Według bractwa magistrat powinien skupić się na walce z przyczynami, a nie skutkami hałasu. Stowarzyszenie sugeruje, że transport tranzytowy powinien zostać wyprowadzony z centrum miasta, a ruch w śródmieściu powinien zostać uspokojony. Wśród propozycji dla zminimalizowania ruchu znalazły się m.in.: tworzenie stref pieszych, wprowadzenie blokad słupkowych ograniczających dostęp, redukcja miejsc postojowych w centrum miasta z równoczesną budową zbiorczych parkingów na obrzeżach strefy centralnej, ograniczenie prędkości poprzez fizyczne środki uspokojenia ruchu oraz wprowadzenie opłat za wjazd do centrum w zależności od panującego zatłoczenia. Na zmniejszenie ilości samochodów w centrum wpłynęłaby atrakcyjna oferta komunikacji miejskiej, która zakładałaby także tańszą taryfę biletową. Ponadto Bractwo Rowerowe proponuje zmianę zapisu dla niektórych ulic oraz zauważa, że w Radomiu nie występuje skrzyżowanie ulic Poniatowskiego z Maratońską, tak jak zostało to zapisane w miejskim dokumencie.
Jednym z założeń zaproponowanego programu jest wymiana stolarki okiennej, która miałaby obniżyć poziom hałasu. Jednak, jak zauważa stowarzyszenie, miałby to swoje zastosowanie, ale tylko w przypadku zamkniętych okien. W miesiącach cieplejszych, gdy otwieramy okna, to nie miałoby sensu. Jako rozwiązania zmniejszające hałas stowarzyszenie proponuje np. nasadzenia zieleni wzdłuż ulic, które w naturalny sposób obniżają poziom hałasu, budowę udogodnień dla ruchu pieszego i rowerowego, co wpłynęłoby na zmniejszenie udziału w ruchu samochodów prywatnych. Według nich bezzasadne jest także stosowanie ograniczenia ruchu na drogach osiedlowych, ponieważ to nie one generują największy hałas. Zdaniem stowarzyszenia niedopuszczalne jest, aby w dokumencie miejskim zamieszczona była nazwa firmy produkująca ekrany akustyczne.
Bractwo Rowerowe wnosi ponadto o dodanie poniższych działań:
- ul. 25 Czerwca: działania krótkookresowe: zamiany zewnętrznych pasów ruchu na buspasy i pasy rowerowe w jezdni; działania długookresowe: wprowadzenie fizycznej przegrody uniemożliwiającej tranzyt międzydzielnicowy oraz przeniesienie ruchu na wschodnią obwodnicą śródmiejską (wzdłuż torów kolejowych);
- ul. Poniatowskiego: działanie: uspokojenie ruchu poprzez budowę wyniesionego przejścia i przejazdu rowerowego przy ul. Broni, likwidację zatok autobusowych. Pojazdy komunikacji miejskiej zatrzymujące się na pasie ruchu wymuszą zmniejszenie prędkości pozostałych uczestników ruchu - brak zatok spełni rolę fizycznego uspokojenia ruchu;
- ul. Traugutta: działanie: uspokojenie ruchu poprzez budowę wyniesionych skrzyżowań i przejść dla pieszych. - ul. Kwiatkowskiego: działanie: wprowadzenie fizycznej przegrody uniemożliwiającej tranzyt międzydzielnicowy oraz budowa wyniesionych skrzyżowań i przejść dla pieszych. Obecnie ruch pojazdów odbywa się w odległości zaledwie jednego metra od okien budynków mieszkalnych! Zaproponowana przez autorów wymiana samej nawierzchni przyczyni się do pogorszenia klimatu akustycznego. Gładka, równa nawierzchnia będzie zachęcała do jazdy z większymi prędkościami;
- ul. Słowackiego (od wiaduktu do Placu Matki Bożej Fatimskiej): działanie: uspokojenie ruchu poprzez budowę wyniesionych skrzyżowań i przejść dla pieszych;
- rejon ul. Słowackiego oraz Czachowskiego (od ul. 25-go Czerwca do wiaduktu nad ul. Czachowskiego) oraz fragment ul. Czachowskiego (od wiaduktu z ul. Słowackiego do ul. Dzierzkowskiej): działanie: uspokojenie ruchu poprzez budowę wyniesionych skrzyżowań i przejść dla pieszych.
Bractwo Rowerowe w swoim piśmie zawarło także koncepcję udrożnienia ciągów pieszych oraz przecięcia tranzytu przez śródmieście. Mapki zostały przedstawione poniżej.
Wszyscy zainteresowani mają możliwość zapoznania się z treścią projektu na stronie internetowej Urzędu Miejskiego www.radom.pl w zakładce Środowisko, w Biuletynie Informacji Publicznej www.bip.radom.pl w zakładce Ogłoszenia, Komunikaty, a także bezpośrednio w Wydziale Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego w Radomiu, ul. Jana Kilińskiego 30, III piętro, pok. 312 w godzinach pracy Urzędu tj. od 7.30 - 15.30 .
Uwagi i wnioski do projektu programu można składać w nieprzekraczalnym terminie 21 dni od daty ogłoszenia, tj. od dnia 01.03.2013 r. do dnia 22.03.2013r..w następujący sposób :
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej na adres: srodowisko@umradom.pl
- pisemnie lub ustnie do protokołu na adres: Urząd Miejski w Radomiu, Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa, ul. Jana Kilińskiego 30, 26-600 Radom. od poniedziałku do piątku, w godz. 730 – 1530,
- pisemnie w Biurze Obsługi Mieszkańca Urzędu Miejskiego w Radomiu ul. J. Kilińskiego 30 pok. 19, stanowisko ds. Ochrona Środowiska i Rolnictwa, od poniedziałku do piątku, w godz. 730 – 1630 .
Uwagi i wnioski wniesione po 22 marca br. nie będą uwzględnione.