Sesja absolutoryjna Rady Powiatu Radomskiego odbyła się w piątek, 18 czerwca. Wzięło w niej udział 24 z 27 radnych. Obrady otworzył Krzysztof Murawski, Przewodniczący Rady Powiatu, któremu towarzyszyli wiceprzewodniczący Teodozja Bień oraz Zdzisław Mroczkowski. Tradycyjnie już starosta Waldemar Trelka poinformował radnych o pracy Zarządu Powiatu, który skupił się na decyzjach w sprawie realizacji zadań drogowych, bieżącej działalności szpitali, opieki społecznej oraz szkół średnich. Poinformował również o wspólnych inwestycjach z innymi samorządami, w tym budowie odcinka drogi na terenie gminy Wolanów, która połączy tamte tereny z ulicą Małcużyńskiego w Radomiu.
Raport o stanie powiatu i dyskusja radnych
Kolejnym punktem obrad, który rozpoczynał serię głosowań w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu, było rozpatrzenie Raportu o stanie Powiatu Radomskiego za 2020 rok. Od kilku lat sporządzenie i uchwalenie takiego dorocznego raportu jest obowiązkowe dla samorządu powiatowego.
- Zapoznając się z raportem jest wiele pozytywnych aspektów, dotyczących rozwoju naszego powiatu, rozwoju zrównoważonego, obejmującego wszystkie gminy – mówił radny Marek Janeczek, podkreślając dużą rolę inwestycji powiatowych w Pionkach, czyli budowy nowego szpitala, przebudowy dróg powiatowych oraz budowy nowoczesnej sali gimnastycznej przy liceum. – Bardzo cieszę się, że ma się pojawić oferta powiatu na sprzedaż działki inwestycyjnej przy ulicy Garszwo, zwłaszcza, że w tym roku ulica ta ma być modernizowana. Bardzo chciałbym, aby została przebudowana ulica Radomska, zwłaszcza, że jest wykonany projekt i będzie można to zrealizować. Jako przedstawiciel Forum Samorządowego pozytywnie opiniuję raport – dodał radny Janeczek.
- Sprawy rozwoju w naszym powiecie ruszyły do przodu. Bardzo potrzebna jest infrastruktura, zwłaszcza ta związana ze służbą zdrowia i pomocą społeczną, co bardzo poprawia jakość życia. Chcę pochwalić pana starostę za starania, za mobilność, skuteczność, za gospodarskie podejście nawet do nie swoich terenów, chociaż nie mogę nie brać pod uwagę spraw swojej miejscowości i jej mieszkańców. Będę głosował za wotum zaufania, ponieważ sprawy poszły do przodu w wielu dziedzinach, a współpraca z władzami rządowymi i samorządowymi daje widoczne efekty – mówił radny Marian Wikło.
- Dziękuję Zarządowi za prowadzenie budżetu, za niski poziom zadłużenia, pozyskiwanie środków zewnętrznych, za inwestycje w ośrodku w Chwałowicach oraz szpitalu w Iłży, ponieważ były one bardzo potrzebne. Rok 2020 był bardzo ciężki jeśli chodzi o zarządzanie kadrami szpitala w Iłży, dlatego w tej chwili trzeba odbudowywać stan zatrudnienia. Niestety, w ciągu 2,5 roku nie było gotowego projektu drogowego na terenie miasta i gminy Iłża, więc chciałbym, aby coś się w tym kierunku zmieniło. Mam nadzieję, że będziemy mogli to nadrobić wraz z panem wicestarostą Krzysztofem Kozerą – powiedział radny Marek Jarosz.
Plotki i fakty
- Wotum zaufania udziela się za całokształt pracy starosty i Zarządu. Obsługa mieszkańców w wydziałach komunikacji i budownictwa jest fatalna, tylko geodezja działa dobrze, a ze starostwa odeszli pracownicy z 20-letnim stażem. Cieszę się, że do powiatu spływają dotację, bo poprawia się infrastruktura dróg, rozbudowywane są szpitale, ale to tylko dlatego, że rząd Prawa i Sprawiedliwości daje pieniądze swoim. Co do inwestycji drogowych, to cały cykl budowlany trwa dwa lata, dlatego uważam, że powinno się najpierw to wykonać, a dopiero potem szukać dofinansowania od wójtów – mówił radny Tadeusz Osiński, zapowiadając, że właśnie dlatego zagłosuje przeciwko udzieleniu wotum zaufania dla Zarządu i wstrzymanie się od głosu przy absolutorium.
- Dziękuję za te głosy, które pokazują stan emocji, wiedzy i wiarygodności tych osób, które je wygłaszają. Tak, to moja wina, że jesteśmy skuteczni w pozyskiwaniu pieniędzy, bardzo przepraszam. Tak, nie boję się podejmowania trudnych decyzji, również tych kadrowych. Zachęcam jednak państwa do tego, abyśmy pięknie współpracowali, ponieważ dobry czas dla naszego powiatu właśnie trwa i wszyscy mogą w tym uczestniczyć – odpowiedział starosta Trelka.
Do słów radnego Osińskiego odniósł się również członek Zarządu Roman Frąk, wicestarosta radomski w latach 2018-2021.
- Dziękuję za merytoryczne wypowiedzi kolegów radnych na temat Raportu o stanie powiatu. Odnosząc się do wypowiedzi pana Tadeusza, to w 2020 roku wydział komunikacji i budownictwa, które mi podlegały, pracowały praktycznie bez przerwy, mimo ciągłych obostrzeń, związanych ze stanem epidemii COVID-19. W Wydziale Komunikacji wydano wówczas 48,845 decyzji administracyjnych, zaskarżono 31 z nich, a uchylono tylko 4 decyzje na prawie 49 tysięcy. Dodam, że wydajemy o wiele więcej decyzji niż w mieście Radomiu. Z kolei Wydział Budownictwa wydał 2729 decyzji, zaskarżono 15 z nich i uchylono zaledwie 2. Czy na tej podstawie, na podstawie jakichś zasłyszanych plotek, można w ten sposób mówić o pracy wydziałów oraz ich pracowników? – pytał Roman Frąk. – W szpitalu w Iłży nie baliśmy się podjąć trudnej decyzji o zmianie dyrektora, którego sami wybraliśmy. Jeśli słyszę, że wystarczy napisać wniosek i PiS od razu daje, to jest mi bardzo przykro. Wy też mieliście przecież swoich znajomych partyjnych, mieliście swojego marszałka województwa, posiadającego ogromne środki. Jedyną większą inwestycją za 36 milionów złotych dotyczyła budowy przed wyborami dwóch dróg w gminie Zakrzew, skąd pochodzili poprzedni starosta i wicestarosta. My takie środki przeznaczamy na poprawę jakości służby zdrowia, bo tego oczekują mieszkańcy. W Iłży czy Pionkach nie ma władzy pisowskiej, nie można zatem powiedzieć, że PiS daje swoim. Krytycy mówią, że powiat pisowski dostał pieniądze, tylko nie patrzą na dalszą dystrybucję tych środków, które realnie trafiają do gmin, gdzie PiS wcale nie rządzi – tłumaczył bardzo spokojnie Roman Frąk.
Wotum zaufania udzielone
Po tej dyskusji radni przyjęli uchwałę, udzielając wotum zaufania Zarządowi Powiatu, za czym zagłosowało 23 radnych, przeciw zagłosował radny Tadeusz Osiński. Radni jednogłośnie, przy 24 głosach „za” zatwierdzili też sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania budżetu i sprawozdanie finansowe za 2020 rok.
- Nasz budżet jest w dobrej kondycji, nie mamy ponadnormatywnych zobowiązań. Faktycznie, lokujemy tam duże środki w inwestycjach, ale mamy również środki na inne cele, na przykład wkrótce ma wejść w życie obowiązkowa regulacja płac w służbie zdrowia, dlatego dobrze, że mamy fundusze, które możemy na ten cel przeznaczyć – podkreślił wicestarosta Krzysztof Kozera.
„Zdumiewające dochody powiatu”
Jak poinformowała skarbnik powiatu Joanna Wontorska, pomimo trudnej sytuacji, związanej z pandemią, budżet powiatu w 2020 roku został zwiększony o 23 miliony złotych.
– Jeszcze nigdy w historii powiatu nie było tak dużych dochodów zewnętrznych, ponad 216 milionów złotych. Dochody są naprawdę zdumiewające pomimo trudnego czasu pandemii, przy czym co czwarta złotówka z budżetu nie była przejedzona, tylko została wydatkowana na inwestycje. Był to budżet wybitnie proinwestycyjny. Pomimo tak dużych wydatków, Zarząd Powiatu podjął decyzję, aby nie zaciągać kredytu, który był planowany na 7,5 miliona złotych. W nadwyżce budżetowej jest jeszcze kilkanaście milionów złotych z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, które są przeznaczone na kolejne inwestycje w powiecie – mówiła skarbnik powiatu.
Absolutorium dla starosty i Zarządu
Następnie rozpoczęło się głosowanie w sprawie udzielenia Zarządowi Powiatu Radomskiego absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2020 rok. Zaopiniowała go pozytywnie zarówno Komisja Rewizyjna, jak również Regionalna Izba Obrachunkowa.
- Gratuluję i dziękuję panu staroście, całemu Zarządowi, pani skarbnik i wszystkim pracownikom starostwa oraz jednostek za bardzo dobrą pracę w 2020 roku, w roku szczególnym z uwagi na pandemię koronawirusa. Komisja jednogłośnie wnosi o udzielenie absolutorium – powiedział Jan Kowalczyk, przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
Za udzieleniem absolutorium Zarządowi było 22 radnych, radny Tadeusz Osiński wstrzymał się od głosu, a radna Katarzyna Konopska nie wzięła udziału w głosowaniu.
- Dziękuję całemu Zarządowi Powiatu i wszystkim pracownikom instytucji powiatowych za wspaniałą pracę w 2020 roku. Otrzymywaliśmy wiele podziękowań za to, że starostwo oraz wszystkie jego jednostki działały i służyły mieszkańcom. Myślę, że był to bardzo trudny czas, ale udało się pozytywnie przez niego przejść – powiedział po głosowaniu Krzysztof Murawski, Przewodniczący Rady Powiatu.
- Przypomniałem sobie jak 20 lat temu usiadłem w tej sali, wówczas wyłożonej boazerią, kiedy starostą był pan Kieszkowski. Wtedy wydawało mi się, że wszystko wiem, wszystko potrafię i wszystko mogę. Dziś, stojąc tutaj, po 20 latach, już wiem czego nie wiem – zażartował starosta Waldemar Trelka. - Wszystkie te miliony, budżety da się policzyć, ale na końcu jest zawsze relacja z drugim człowiekiem i dlatego myślę, że to jest najważniejsze. Dziękuję wszystkim pracownikom, którzy wykonują naprawdę ciężką pracę, którzy mają ambicje zawodowe, którzy chcą się realizować. Dziękuję za wytężoną pracę wszystkim dyrektorom starostwa, szpitali, zarządu dróg, PCPR, domów pomocy społecznej, szkół i wszystkich innych. Sukcesy powiatu są naprawdę wspólne, dlatego bardzo chciałbym, abyśmy wspólnie pracowali i razem służyli mieszkańcom – podsumował wynik głosowania starosta radomski.
Oprócz tego radni przyjęli Raport z realizacji Powiatowego Programu Działań Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Zakresie Rehabilitacji Zawodowej i Zatrudniania na lata 2020 – 2023, opracowany przez Powiatowy Urząd Pracy w Radomiu oraz uchwały zmieniające Wieloletnią Prognozę Finansowej Powiatu Radomskiego, a także wprowadzające bieżące zmiany w budżecie powiatu na 2021 rok.