Zimowa organizacja nadzoru nad liniami kolejowymi ma zapewnić bezpieczne i sprawne podróże na Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok. Prowadzony jest stały monitoring pogody i dostosowana do niego odpowiednia gotowość służb.
Dyspozytorzy PLK SA przez całą dobę utrzymują kontakt z przewoźnikami i służbami technicznymi. W okresie świąteczno-noworocznym w gotowości do pracy jest: 173 zespoły szybkiego usuwania usterek i 18 zespołów kolejowego ratownictwa technicznego oraz 65 pociągów sieciowych do usuwania awarii sieci trakcyjnej wyposażonych m.in. w urządzenia do odladzania sieci trakcyjnej oraz specjalne wzmocnione nakładki na pantografy do usuwania szronu/szadzi z przewodów jezdnych. Zasłony przeciwśnieżne ograniczające zawiewanie śniegu na tory ustawiono na 824 km linii kolejowych. Prowadzone są prace mające na celu zabezpieczenie sieci trakcyjnej na okoliczność wystąpienia opadów marznących i oblodzeń. W szczycie przewozów pasażerskich zaplanowane jest zamówienie lokomotyw osłonowych na wypadek awarii lub usterki taboru lub urządzeń infrastruktury kolejowej.
Bezpieczna podróż
Nad bezpieczeństwem podróżnych na dworcach, stacjach i w pociągach w okresie świąteczno-noworocznym będzie czuwać blisko 3 tysiące funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei, wspieranych przez Policję, Straż Graniczną i inne służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo publiczne. W dobie będzie zabezpieczać obszar kolejowy średnio 500 patroli SOK (czyli ponad 1000 funkcjonariuszy). Dodatkowe patrole pojawią się w około 1300 pociągach pasażerskich. Funkcjonariusze obecni będą również na szlakach kolejowych, w rejonach przejazdów kolejowo-drogowych, gdzie zadbają o bezpieczeństwo kierowców i pieszych. Pracę funkcjonariuszy będzie wspierać około 60 psów służbowych oraz specjalistyczne sprzęty, m.in. Mobilne Centra Monitoringu, termowizory, noktowizory oraz lornetki. Działania funkcjonariuszy będą odbywać się również po cywilnemu z wykorzystaniem grup operacyjno-interwencyjnych przeznaczonych do wykonywania zadań specjalnych zapobiegającym przestępstwom i wykroczeniom na obszarach kolejowych.
Całodobowy numer alarmowy SOK (22 474 00 00) pozostaje dostępny dla zgłaszania informacji o zagrożeniach na obszarze kolejowym. Straż Ochrony Kolei apeluje do wszystkich osób przebywających na obszarze kolejowym o rozwagę, rozsądek i zachowanie szczególnej ostrożności oraz o niepozostawianie swojego bagażu bez opieki.
Wsparcie dla pasażerów
W trosce o dobrą podróż, Centrum Wsparcia Klienta działa całodobowo, zapewniając podróżnym kompleksowe wsparcie na każdym etapie podróży. W przypadku utrudnień spowodowanych m.in. niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi CWK organizuje dojazd podróżnych do stacji docelowej, zapewnienie poczęstunku czy noclegu. Pracownicy CWK współpracują z obsługą składów pasażerskich.
Warto sprawdzić rozkład jazdy
Aktualny rozkład dostępny jest na portalpasażera.pl, i w aplikacji mobilnej Portal Pasażera oraz na stronach przewoźników. Na stacjach i przystankach informacje o odjazdach i przyjazdach pociągów są podawane są na ekranach oraz przekazywane są w formie komunikatów głosowych.
Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych
Kolejarze apelują o zachowanie bezpieczeństwa podczas przekraczania przejazdów kolejowo-drogowych. Zawsze należy zachować szczególną ostrożność, zatrzymać się przed znakiem stop, czerwonymi światłami i nie wjeżdżać pod opadające rogatki. Ważne telefony, z których można skorzystać, gdyby urządzenia przejazdowe nie działały lub samochód zgasł na przejeździe, znajdują się na żółtych naklejkach #ŻółtaNaklejkaPLK umieszczonych na wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja lub na słupku, do którego przymocowane jest ramię rogatki.
Więcej o #ŻółtaNaklejkaPLK na: https://bezpieczny-