- Dzisiaj jest ważny dzień, w którym pokazujemy, iż nasze plany na rozbudowę dróg szybkiego ruchu w Polsce cały czas nabierają tempa. Dzisiaj widzimy zupełnie inny rozmach, zupełnie inną sieć łączącą polskie drogi i miejscowości. Zrezygnowaliśmy z projektów, które wykluczały dużą część Polski z dostępności do dróg szybkiego ruchu. Przyjęliśmy podstawowe założenie opierające się o dwa elementy: pierwszy element to taki, że drogi szybkiego ruchu i autostrady muszą docierać do wszystkich dużych ośrodków miejskich, a nie tylko do największych aglomeracji. I tu świetnym przykładem jest miasto Radom, do którego dociera droga S7 – łatwe połączenie z Warszawą obecnie, a niedługo będzie można dojechać całą S7 z Radomia do Krakowa. Ale S12 to kolejny przykład tego rodzaju projektu, dlatego że do tej pory, była to tylko linia na mapie, jakiś plan na przyszłość. Dzisiaj podejmujemy, razem z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz Ministerstwem Infrastruktury, realne i prawdziwe działania, które doprowadzą do tego, że połączenie równoleżnikowe, a nie południkowe, również będzie łączyło południową część województwa mazowieckiego. Jest to niezwykle istotna droga - powiedział Wojewoda Mazowiecki Tobiasz Bocheński.
To drugi fragment S12 w województwie mazowieckim, na który zostaje wszczęte postępowanie przetargowe (pierwsze ogłoszone zostało 5 września br.). Dotyczy on zaprojektowania i budowy odcinka od Przysuchy do Wieniawy o długości 14,7 km. Ten fragment S12 przebiegać będzie przez teren gmin Gielniów i Przysucha. Będą to dwie jezdnie po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra każdy wraz z pasem awaryjnym. Obie jezdnie będą oddzielone pasem rozdziału o szerokości co najmniej 5 metrów.
Trasa S12 ma połączyć autostradę A1 pod Piotrkowem Trybunalskim (województwo łódzkie) z istniejącym już i budowanym ciągiem S12 w województwie lubelskim. Droga ekspresowa S12 stanie się w przyszłości najkrótszym szlakiem z centrum kraju, przez Sulejów, Opoczno, Radom do Lublina i Chełma. Ułatwi podróż pomiędzy zachodnią i wschodnią granicą państwa, a tym samym krajami Unii Europejskiej i Ukrainy. Początek drogi będzie się znajdował u zbiegu z autostradą A1 w okolicy Piotrkowa Trybunalskiego, a koniec na przejściu granicznym w Dorohusku. W woj. lubelskim już teraz można korzystać z blisko 94 km trasy S12, od Puław do Piask. Równolegle budowany jest również 70 km odcinek do granicy z Ukrainą.
Poprawa poziomu bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców
W ramach budowy trasy S12 przebudowane zostaną w niezbędnym zakresie wszystkie drogi lokalne, które będą kolidowały z nową trasą, tak aby przywrócić naruszone połączenia drogowe i przywrócić dojazdy do posesji. Pojawią się nowe elementy infrastruktury drogowej przeznaczone dla pieszych i rowerzystów, a także liczne inne obiekty inżynierskie oraz systemy odwodnienia i urządzenia ochrony środowiska. Na trasę będzie można dostać się za pomocą dwóch węzłów drogowych, jakie będą dostępne na tym odcinku: Przysucha i Wieniawa.
Dzięki trasie S12 możliwe będzie wyprowadzenie ruchu tranzytowego (szczególnie ciężkiego) z centrów licznych miast, a co za tym idzie odciążenie zatłoczonej drogi krajowej nr 12, która przez te miasta przebiega. To znacznie poprawi poziom bezpieczeństwa i komfort życia mieszkańców. W miastach będzie ciszej, a także spadnie emisja spalin.