Wykluczenie komunikacyjne to wciąż nierozwiązany problem całego kraju. Borykają się z nim szczególnie mieszkańcy wsi i małych miejscowości, a także osoby starsze. Białe plamy komunikacyjne chce wypełnić samorząd Mazowsza, tworząc linie dowozowe do linii kolejowych. W ramach pilotażowego programu uruchomił 10 linii autobusowych w trzech częściach regionu (w subregionach radomskim, siedlecko-ostrołęckim i ciechanowskim), które umożliwią dogodną, skomunikowaną przesiadkę z autobusu do pociągu. Na ten cel sejmik województwa mazowieckiego przeznaczył 4,5 mln zł.
– Linie zostały wytypowane po aktualizacji modelu transportowego województwa mazowieckiego. Zostały wówczas określone obszary wykluczenia komunikacyjnego, w których wykazywano niską sieć połączeń autobusowych. Na obszarach tzw. białych plam transport autobusowy będzie pełnić podstawową rolę dowozową do węzłów zintegrowanych, umożliwiając przesiadkę do pociągów regionalnych – mówi wicemarszałek Rafał Rajkowski.
Połączenia przesiadkowe będą skoordynowane, a wszelkie zmiany zachodzące w rozkładach jazdy pociągów będą wprowadzane do rozkładu jazdy linii dowożących.
Pilotaż potrwa rok. W trakcie jego trwania zostanie dokonana analiza, na podstawie której zostanie podjęta decyzja, czy przewozy będą kontynuowane oraz czy linie komunikacyjne pozostaną w niezmienionej formie.
DOKĄD DOJEDZIEMY NOWYMI LINIAMI?
W subregionie radomskim od 16 grudnia 2024 r. działają 3 nowe linie autobusowe. Obejmują one trasy:
- Linia M I Skrzyńsko – Przysucha – Chlewiska – Szydłowiec, 4 pary kursów dziennie 5 dni w tygodniu (pon.- pt.);
- Linia M II Przytyk – Domaniów – Potkanna – Wieniawa, 6 par kursów dziennie 5 dni w tygodniu (pon.- pt.);
- Linia M III Omięcin – Zaborowie – Łaziska – Orońsko – Helenów – Ruda Wielka, 8 par kursów dziennie 5 dni w tygodniu (pon.- pt.).
Linie są obsługiwane przez wyłoniony w postępowaniu przetargowym PKS Bodzentyn sp. z o.o. z siedzibą w Bogucicach Drugich. Szczegółowe rozkłady jazdy można znaleźć na dworcach lub przystankach komunikacyjnych oraz na profilu społecznościowym przewoźnika.
AUTOBUSY DLA SZKÓŁ
Samorząd Mazowsza pomaga też w zakupie szkolnych autobusów. Do tej pory w ramach programu „Autobusy dla mazowieckich szkół” udało się kupić 47 autobusów, a kolejnych 30 zostanie zakupionych w tym roku.