Służby techniczne PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. całą dobę czuwają nad kursowaniem pociągów. Zapewniony jest monitoring pogody, sprawdzanie przejezdności linii oraz stały kontakt z przewoźnikami. 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę, działa Centrum Wsparcia Klienta. Zapewnia podróżnym wsparcie na każdym etapie podróży. W przypadku utrudnień spowodowanych m. in. niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi CWK zapewnia podróżnym pomoc, np. organizuje dla nich zastępczą komunikację. Pracownicy CWK współpracują z obsługą składów pasażerskich. Aktualizują komunikaty dla pasażerów wygłaszane w pociągach, na dworcach i peronach.
– Monitoring warunków atmosferycznych, przygotowane zespoły pracowników i rozmieszczony w najważniejszych miejscach sprzęt do odśnieżania, mają zapewnić przejezdność linii. Sprawną organizację podróży, także w przypadkach niespodziewanych utrudnień na liniach kolejowych ma ułatwić bieżąca współpraca z przewoźnikami – mówi Mirosław Skubiszyński, wiceprezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Zimowym utrzymaniem PLK obejmują perony, kładki i dojścia dla pieszych oraz ponad 18,5 tys. km linii, 39 tys. rozjazdów, niemal 25 tys. mostów i wiaduktów, blisko 14 tys. przejazdów kolejowo-drogowych. Na krajowej sieci kolejowej rozlokowano 279 specjalistycznych pojazdów do usuwania skutków niekorzystnych warunków atmosferycznych. W gotowości jest: 15 zespołów odśnieżnych (kombajnów), 49 pługów i 215 odśnieżarek.
Do pracy w warunkach zimowych przygotowanych jest 179 zespołów szybkiego reagowania. Ekipy dysponują ponad 900 maszynami, w tym wózkami motorowymi i pociągami roboczymi do wywozu śniegu, samochodami i ładowarkami. W szczególnie trudnych warunkach zimowych, do utrzymania przejezdności linii kolejowych przewidziano udział ponad 14 000 osób, głównie pracowników PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Na zimę zabezpieczono 66 pociągów sieciowych, wyposażonych w urządzenia do odladzania sieci trakcyjnej. 2400 km sieci trakcyjnej zabezpieczane jest przed oblodzeniem specjalnym środkiem zmniejszającym przyczepność lodu do przewodów. Blisko 900 km torów szczególnie narażonych na zaspy jest zabezpieczanych zasłonami.
Rezerwowe wagony i regularne przeglądy taboru
PKP Intercity przygotowało i rozmieściło na najważniejszych stacjach rezerwowe lokomotywy i wagony. Dodatkowo wszystkie składy, które wyjadą na tory będą po sezonowych przeglądach technicznych.
– Przygotowanie do warunków zimowych wagonów i lokomotyw oraz zaplecza technicznego ma zapewnić pasażerom bezpieczne przejazdy niezależnie od sytuacji pogodowych, między innymi podczas świąteczno-noworocznych wyjazdów oraz ferii zimowych – mówi Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.
Lokomotywy przeszły szczegółowe przeglądy, m. in. założono osłony przeciwśnieżne na silniki. Spółka zabezpieczyła środki zapobiegające oblodzeniu taboru i układów hamulcowych. Przygotowane do sezonu zimowego są stacje postojowe i obiekty obsługi technicznej taboru. W trosce o komfort podróżnych zabezpieczone są poczęstunki. Na większych dworcach zapewniono warunki do wydawania gorących napojów.
W okresie zimowym, gdy prognozy meteorologiczne będą przewidywały spadki temperatury zewnętrznej poniżej -10°C, wszystkie dworce czynne całodobowo nie będą zamykane na nocną przerwę techniczną. W przypadku znacznego spadku temperatury oraz w sytuacjach nadzwyczajnych PKP S.A. może podjąć decyzję o całodobowym otwarciu pozostałych dworców.
Informacje dodatkowe
· Do zimowego utrzymania jest 5,7 mln m2 peronów, kładek i dojść dla pieszych. To odpowiada powierzchni ponad 800 boisk do piłki nożnej.
· Kombajny odśnieżne są wykorzystywane głównie w obszarach stacji. Maszyny zbierają i mogą wywozić śnieg. Jeden kombajn może zebrać 220 m3 śniegu, co odpowiada ładowności ok. 10 ciężarówek.
· Blisko 19 tys. rozjazdów – ważnych elementów linii kolejowych, które pozwalają pociągom na zmianę toru – położonych na najbardziej eksploatowanych liniach, wyposażono w urządzenia elektrycznego ogrzewania, aby zapewnić ich sprawność podczas mrozów i opadów śniegu. Wszystkie ponad 39 tys. rozjazdów na sieci kolejowej smarowane są preparatami zabezpieczającymi przed przymarzaniem.