GDDKiA zapowiada, że w tym roku ogłoszone zostaną przetargi na realizację blisko 30 km tej drogi ekspresowej w systemie projektuj i buduj. Będą to odcinki od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego do węzła Wieniawa w woj. mazowieckim.
S12 w woj. łódzkim
W woj. łódzkim na etapie przygotowania jest odcinek S12 od Piotrkowa Trybunalskiego (A1) do granicy województw łódzkiego i mazowieckiego, o długości 61,2 km. Trwa procedura związana z uzyskaniem prawomocnej decyzji środowiskowej, która obejmuje zarówno drogę ekspresową S12 w wariancie W6+W6’, jak i S74 w wariancie W4 - W5 na terenie województwa łódzkiego. W 2022 roku podpisana została umowa na uzupełnienie dokumentacji w raporcie środowiskowym, która ma być zrealizowana wiosną przyszłego roku.
Droga S12 będzie się łączyła na południe od Piotrkowa Trybunalskiego z autostradą A1 i pobiegnie przez Sulejów i Opoczno w kierunku Radomia. Obecnie trwa m.in. wykonywanie inwentaryzacji przyrodniczej. W maju 2024 r. gotowy dokument powinien trafić do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Oznacza to, że na początku 2025 roku decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach powinna się stać prawomocna, co pozwoli na podjęcie kolejnych kroków.
Województwo mazowieckie
Na terenie Mazowsza przygotowywana jest dokumentacja dla drogi ekspresowej S12 od granicy woj. mazowieckiego i łódzkiego do Radomia i dalej do obwodnicy Puław w woj. lubelskim. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałami do uzyskania DŚU realizowane jest przez dwie firmy projektowe.
Dla odcinka na zachód od Radomia, w październiku 2021 r. uzyskana została DŚU dla wariantu 2 (pomarańczowego) wskazanego jako rekomendowany przez GDDKiA. W styczniu br. GDOŚ roz-patrzyła odwołania, decyzja jest ostateczna. Przyszła trasa o długości ok. 41,3 km przebiegać będzie przez teren gmin Gielniów, Przysucha (gm. wiejska), miasto Przysucha, Wieniawa, Wolanów i Orońsko. Droga na tym odcinku będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dostępność do niej odbywać się będzie poprzez trzy węzły: Gielniów, Przysucha i Wieniawa.
Prace geodezyjne zostały zakończone, natomiast dobiegają końca prace geologiczne. W tym roku planujemy ogłosić przetarg na zaprojektowanie i realizację 29,5 km S12 od granicy woj. łódzkie-go/mazowieckiego do planowanego węzła Wieniawa (z węzłem).
W przypadku odcinka na wschód od Radomia toczy się postępowanie administracyjne prowadzone przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie. We wniosku o uzyskanie DŚU wskazany został jako preferowany wariant B (kolor brązowy) z podwariantem AB. Wybrany wariant o długości ok. 67 km przebiega przez teren gmin Orońsko, Kowala, Skaryszew, Gózd, Tczów, Zwoleń, Przyłęk, Policzna i Puławy.
Przyszła trasa będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, a dostępność do niej odbywać się będzie poprzez siedem węzłów: Radom Południe, Radom Kowala, Radom Skaryszew, Tczów, Zwoleń, Czarnolas i Puławy Zachód (dawniej Bronowice).
Województwo lubelskie
Na terenie woj. lubelskiego funkcjonujący obecnie odcinek drogi ekspresowej S12 rozpoczyna się tuż za granicą woj. mazowieckiego i lubelskiego. Początkowe ok. 6 km to odcinek jednojezdniowy, do którego w ramach budowy trasy pomiędzy Radomiem i Puławami zostanie dobudowana druga jezdnia. Dalej, od okolic węzła Puławy Zachód do Piaski Wschód mamy już docelową dwujezdniową drogę ekspresową o długości ok. 87 km.
Droga zostanie wydłużona na wschód do przejścia granicznego w Dorohusku o ok. 75 km. Dla obwodnicy Chełma o długości ok. 13,6 km Lubelski Urząd Wojewódzki prowadzi obecnie postępowanie dotyczące wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Uzyska-nie tej decyzji umożliwi wykonawcy rozpoczęcie robót w terenie, co planowane jest w tym roku.
Dla trzech odcinków S12 między Piaskami a Dorohuskiem (Piaski – Dorohucza, Dorohucza – Chełm, Chełm – Dorohusk), toczą się postępowania przetargowe na realizację. Obecnie trwa bada-nie ofert, które złożyli wykonawcy. Wyłonienie najkorzystniejszych i podpisanie umów na zaprojektowanie i budowę trasy również planujemy w tym roku.
Trasa pomiędzy Piaskami i Chełmem w całości przebiegać będzie po nowym śladzie, przecinając obszary rolnicze oraz omijając tereny wysoce zurbanizowane i cenne przyrodniczo. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga, po dwa pasy w każdym kierunku oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego, mosty, wiadukty oraz przejścia dla zwierząt. Planowane są też dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych: MOP Stołpie oraz MOP Teosin.
Z pierwotnych planów, po wykonaniu badań geologicznych, wyłączony został fragment o długości ok. 5,7 km na połączeniu zakładanych wcześniej dwóch odcinków realizacyjnych. W rejonie planowanego węzła Dorohucza, pod warstwą ziemi, stwierdzono bowiem występowanie odpadów przemysłowych. W związku z tym podjęto decyzję o ominięciu składowiska. Wiązać się to będzie ze zmianą przebiegu trasy między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe, opracowaniem nowego wariantu i uzyskaniem DŚU. To najkrótsza droga do realizacji tego fragmentu trasy i połączenia jej z sąsiednimi odcinkami. Ruszył już przetarg na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej (STEŚ-R, materiałów do uzyskania DŚU i dokumentów przetargowych). Obecnie trwa badanie ofert.
Droga ekspresowa S12 będzie realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Będzie to jedna z kluczowych tras, tworzących horyzontalne uzupełnienie istniejącej i powstającej sieci dróg szybkiego ruchu w naszym kraju.