Ten rok Koleje Mazowieckie mogą zaliczyć do wyjątkowo udanych. Przewoźnik zakończył bowiem w 2023 r. realizację swego rekordowego zamówienia - na zakup 61 nowych pociągów FLIRT ER160, podpisał umowę na budowę nowoczesnego zaplecza w Radomiu, a teraz samorząd woj. mazowieckiego kupuje dla niego kolejnych 16 nowych pociągów: dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
18 grudnia samorząd wojewódzki podpisał z firmą Pesa umowę na zakup tych 16 pociągów. Wartość zamówienia do 459 mln zł (samorząd wojewódzki ubiega się o środki na ten zakup z Krajowego Planu Odbudowy).
- To część programu inwestycyjnego województwa mazowieckiego, w ramach którego zakupimy łącznie 22 pojazdy. Dzisiejsza umowa dotyczy dostawy 16 pojazdów, ich serwisowania i szkolenia personelu. Dzięki takim inwestycjom nasza spółka będzie mogła dalej dynamicznie się rozwijać - podkreśla marszałek Adam Struzik.
Zakup nowych pociągów dla Kolei Mazowieckich ma zwiększyć komfort ich pasażerów, a także skrócić czasu przejazdu na najbardziej obciążonych odcinkach linii kolejowych łączących aglomerację warszawską z pozostałymi częściami województwa mazowieckiego, ale też z woj. łódzkim, lubelskim i świętokrzyskim.
Nowe, zamówione właśnie składy mają być dostarczone najpóźniej do 2026 r. Pojawią się między innymi na tzw. liniach radomskich: Radom–Drzewica, Radom–Dęblin, Radom–Skarżysko-Kamienna, Radom–Warka–Warszawa, a także na planowanym do uruchomienia w ramach Programu Kolej Plus nowym połączeniu Dobieszyn–Kozienice.
Jak zaznacza wicemarszałek woj. mazowieckiego Rafał Rajkowski, samorząd województwa chce zapewnić w ten sposób mieszkańcom subregionu radomskiego lepszy i szybszy dojazd do Radomia i Warszawy.
- To kolejny krok samorządu województwa do usprawnienia komunikacji kolejowej w regionie i przywrócenia kolei w Kozienicach - mówi Rajkowski. - Przypomnę, że dofinansujemy budowę 23,5-kilometrowego odcinka linii kolejowej Kozienice-Dobieszyn. Przeznaczyliśmy na to 45 mln zł, czyli praktycznie cały wkład własny do projektu zakwalifikowanego do Programu Kolej Plus. Już na początku grudnia podpisaliśmy umowę w tej sprawie. W najbliższych latach powstanie w Radomiu nowa baza utrzymaniowo-naprawcza Kolei Mazowieckich, w której będą także serwisowane zamówione pojazdy.
Nowe pociągi będą mogły w przyszłości obsługiwać też połączenia: Warszawa -Małkinia - Ostrów Mazowiecka, Siedlce–Sokołów Podlaski oraz Siedlce - Łuków. Radna województwa mazowieckiego Anna Brzezińska, zwraca uwagę, że to inwestycja potrzebna i oczekiwana przez mieszkańców.
- Powiększenie parku taborowego Kolei Mazowieckich umożliwi uruchomienie nowych połączeń na odcinkach, na których obecnie nie kursują pociągi pasażerskie. Nowe pojazdy będą obsługiwać nowe połączenia planowane do realizacji w ramach projektów Kolej Plus, czyli linie do Kozienic, Ostrowi Mazowieckiej i Sokołowa Podlaskiego - mówi Brzezińska.
W zeszłym roku, pierwszym po zniesieniu obostrzeń pandemicznych, z Kolei Mazowieckich skorzystało ponad 59 mln pasażerów, czyli o 12 mln więcej niż w 2021 r.
- Cieszę się, że nasza spółka, pierwszy samorządowy przewoźnik kolejowy, obecnie już z prawie 20-letnim doświadczeniem, dynamicznie się rozwija i wciąż inwestuje w nowe projekty, realizując tym samym kolejne cele - mówi prezes Kolei Mazowieckich, Robert Stępień. - Jest to możliwe dzięki wsparciu samorządu województwa mazowieckiego oraz środków unijnych.