24 lipca w Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru w Tłuszczu zostały podpisane końcowe protokoły techniczne dwóch ezt FLIRT o numerach 60 i 61. Zostały one wyprodukowane w ramach ostatniej, piątej umowy wykonawczej, zawartej w kwietniu 2022 r. Jej wartość to ponad 530 mln zł brutto, a dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 to ponad 215 mln zł. Tym samym w parku taborowym KM są już wszystkie zamówione nowoczesne, pięcioczłonowe pojazdy serii ER160 FLIRT produkcji Stadlera.
Wartość tego rekordowego zamówienia to ponad 2 mld zł, dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wyniosło niemal 727 mln zł, a dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020 96 mln zł.
W 2017 roku Spółka Koleje Mazowieckie ogłosiła przetarg na zakup aż 61 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z usługą ich 18-letniego utrzymania. Było to największe dotychczas zamówienie na pojazdy szynowe na polskim ryku. W styczniu 2018 r. została podpisana umowa z wyłonionym wykonawcą - spółką Stadler Polska.
W ramach podpisanego kontraktu zawartych zostało pięć umów wykonawczych:
- I – podpisana w maju 2018 r. na dostawę 6 szt. ezt do obsługi linii Warszawa – Działdowo;
- II – została podpisana w marcu 2019 r. na 12 szt. ezt do obsługi linii Sochaczew – Warszawa – Celestynów;
- III – obejmująca dostawę 12 szt. ezt do obsługi połączeń na linii Skierniewice – Warszawa – Mińsk Mazowiecki była podpisana we wrześniu 2020 r.;
- IV – zawarta w lutym 2021 r. i dotyczyła 15 szt. ezt do obsługi linii Czachówek Południowy – Warszawa – Modlin;
- V – na dostawę 16 szt. ezt do obsługi połączeń na linii Warszawa – Tłuszcz.
Pierwsze pojazdy typu FLIRT najnowszej generacji zostały dostarczone już w czerwcu 2020 r., czyli po niespełna dwóch latach od zamówienia.
– Jestem dumny, że udało się zrealizować tę umowę w całości, a nawet kilka dni przed zaplanowanym terminem. Szczególnie, że nie był to okres stabilizacji gospodarczo–politycznej, ale dynamicznych zmian związanych m.in. z pandemią czy z wybuchem wojny za naszą wschodnią granicą. Tym bardziej cieszę się, że osiągnęliśmy to, co było zaplanowane. Zgodnie z założeniami strategii Spółki inwestujemy w zakup nowoczesnych pojazdów