6 lutego odbyło się kolejne posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Budowy Drogi Ekspresowej S12, podczas którego Tomasz Żuchowski, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), przedstawił stan zaawansowania tej inwestycji. Zaczął od tego, że w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. - po jego rozszerzeniu w grudniu zeszłego roku - są już zapewnione środki na budowę wszystkich odcinków S12.
Na razie gotowy jest tylko jeden odcinek ekspresowej „dwunastki” - od Puław (wraz z obwodnicą tego miasta) do miejscowości Piaski koło Lublina. Co z kolejnymi? Najszybciej ruszy budowa 14-kilometrowej ekspresowej obwodnicy Chełma, która będzie częścią trasy S12. Wykonawca projektu i budowy tego odcinka został wybrany w 2021 r., a w połowie zeszłego roku został złożony wniosek o wydanie pozwolenia na budowę.
- Myślę, że wiosną będziemy mogli ruszyć z budową - mówił Tomasz Żuchowski.
Trwają przetargi na wykonawców dwóch następnych odcinków
Zaawansowane są też przygotowania do budowy 23-kilometrowego odcinka od węzła Chełm-Wschód do granicy z Ukrainą w Dorohusku. W sierpniu zeszłego roku ruszył przetarg na wykonawcę tej inwestycji. - Chcielibyśmy podpisać umowę z jej wykonawcą w II kwartale tego roku - poinformował szef GDDKiA.
Podobnie jest w przypadku 22-kilometrowego odcinka od węzła Dorohucza do węzła Chełm-Zachód. We wrześniu zeszłego roku ogłoszono przetarg na wykonawcę projektu i budowy tej części S12, a w II kwartale 2023 r. ma być podpisana umowa z wybranym w przetargu wykonawcą.
Trwają też intensywne prace związane z przygotowania do budowy pozostałych odcinków S12. W styczniu tego roku uprawomocniła się decyzja środowiskowa dla trzech odcinków (o łącznej długości 43 km) między granicą woj. łódzkiego i mazowieckiego a węzłem Radom Południe. GDDKiA planuje, że przetargi na wykonawców projektów i budowy tych odcinków ogłosi jeszcze w tym roku, w IV kwartale.
Nieco bardziej skomplikowana sytuacja jest w przypadku 61-kilometrowego odcinka od Piotrkowa Trybunalskiego do granicy woj. łódzkiego i mazowieckiego. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla tego odcinka został złożony już w 2013 r. Decyzja została wydana w 2019 r., ale w kolejnym roku Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska zażądała aktualizacji dokumentacji środowiskowej (przyrodniczej).
Efekt jest taki, że trzeba było wybrać firmę, która wykona tę aktualizację. Firma została wyłoniona dopiero w zeszłym roku (przez odwołania innych firm startujących w przetargu na to zlecenie) i dopiero gdy zakończy swe prace, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie mogła otrzymać ostateczną decyzję środowiskową oraz ogłosić przetarg na wykonawcę projektu oraz budowy.
Cała droga ekspresowa S12 powinna być gotowa do 2030 roku
- W przypadku odcinka od węzła Radom-Południe do obwodnicy Puław wniosek o decyzję środowiskową złożyliśmy w 2021 r. Zakładamy, że uzyskamy ją w 2024 r., a rok później ogłosimy przetarg na wykonawcę tej inwestycji w systemie „projektuj i buduj” - mówił Tomasz Żuchowski. Obecnie wykonywane jest tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla tego odcinka.
Intensywnie przygotowywana jest też budowa dwóch ostatnich, krótkich odcinków S12 - między węzłem Piaski a węzłem Dorohucza na Lubelszczyźnie.
Wszystko więc wskazuje, że do 2030 r. - zgodnie z założeniami Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych - cała S12 powinna być gotowa.