Oznacza to, iż osoby te mają ograniczony dostęp do ważnych zasobów życia. W rezultacie mają niewielką możliwość wyboru indywidualnej drogi życiowej, zawodowej i realizacji własnych aspiracji. Wśród osób z niepełnosprawnością, ich otoczenia jak również tych rodzin drastycznie spada "poczucie sprawczości". Niskie kompetencje społeczne oraz brak przekonania, że dzięki własnym lub wspólnym działaniom można osiągnąć spodziewane rezultaty, skutkuje brakiem chęci do angażowania się w szeroko rozumiane życie publiczne. Istotne jest podejmowanie działań związanych ze wsparciem osób z niepełnosprawnością w pokonywaniu przeszkód związanych z samą niepełnosprawnością.
Dlatego tak ważne jest stworzenie modelowego rozwiązania mającego na celu poprawę dobrostanu psychicznego mieszkańców Mazowsza ze szczególnym uwzględnieniem dostępu do zróżnicowanych form wparcia i pomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi, zaburzeniami rozwojowymi oraz zapobieganie ich stygmatyzacji. Takie rozwiązanie zaproponowane zostało w zadaniu publicznym dofinansowanym ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego „Droga do samodzielności - wsparcie dla osób z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzin” realizowanym w okresie 10.05.2022. – 31.11.2022. przez Stowarzyszenie Pomocy Niepełnosprawnym „Do Celu”, im. Św. Brata Alberta w Radomiu.
Dzięki zaproponowanemu innowacyjnemu, modelowemu rozwiązaniu na potrzeby edukacji specjalnej osoby z „zaburzeniami psychicznymi” będą miały szansę na usamodzielnienie i poprawę jakości swojego życia oraz zmianę postaw otoczenia. Modelowe rozwiązanie zakłada zainicjowanie aktywności zawodowej i społecznej u dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi, które z racji swojego wieku nigdy wcześniej nie miały styczności z pracą zawodową. Zaproponowane rozwiązanie umożliwi beneficjentom wcześniejszą orientację na temat swoich preferencji zawodowych. W przypadku młodzieży z niepełnosprawnością kwestie te są odkładane w czasie, a niekiedy w ogóle nieinicjowane. Modelowe rozwiązanie pokazuje rodzicom/opiekunom prawnym jaki potencjał drzemie w ich dzieciach, uświadamia konieczność usamodzielniania. Wskazuje ścieżkę wiodącą do pracy zawodowej ich dzieci w dorosłym życiu.
Projekt ma na celu poprawę jakości życia, poziomu funkcjonowania społecznego oraz integracji ze społecznością lokalną dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzin. Zintensyfikowanie działań profilaktycznych w zakresie oparcia społecznego, oraz zwiększenie dostępności i skuteczności dostępnych form wsparcia. Poprzez proponowane formy wsparcia: indywidualne spotkania z doradcą zawodowym, indywidualne spotkania z psychologiem, zajęcia warsztatowo szkoleniowe z doradcą zawodowym i psychologiem, indywidualne wsparcie trenera pracy, udział w społecznej kawiarni, środowiskowych grupach wsparcia, wystawach, wernisażach oraz punkt konsultacyjny dla rodziców/opiekunów prawnych osób z zaburzeniami psychicznymi.
Odbiorcy zadania to grupa 20 osób w wieku 15-18 lat z „zaburzeniami psychicznymi” oraz grupa 20 rodziców/opiekunów prawnych. Można powiedzieć, że jest to grupa osób najbardziej doświadczająca zjawiska wykluczenia społecznego. Jest to społeczność, która ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową, dysfunkcje, niepełnosprawność czy doświadczanie przez wiele lat wykluczenia społecznego, wymaga „niestandardowego” podejścia. Osoby te wymagają zindywidualizowanego wsparcia, ukierunkowanego na choćby częściowe usamodzielnienie i zaangażowanie w życie społeczne poprzez udział w zajęciach inicjujących aktywizację zawodową. Takie działania z pewnością przyczyniają się do zmiany społecznego wizerunku osób z „zaburzeniami psychicznymi” i wpływają na poprawę ich funkcjonowania w społeczności lokalnej.