Projekt, który gmina Kozienice zgłosiła do programu Kolej Plus, zakłada budowę jednotorowej zelektryfikowanej linii kolejowej o długości 24 km, która połączyłaby miasto linią kolejową nr 8 Warszawa-Radom w Dobieszynie. Inwestycja ma kosztować 321 mln zł.
Jak mówi marszałek Adam Struzik to ambitny projekt, który w dużym stopniu zmieni komunikacyjne oblicze regionu radomskiego i znacznie polepszy komfort podróżowania do Kozienic.
– W całym województwie cztery projekty linii kolejowych zostały zakwalifikowane do programu Kolej Plus. Mimo że w przypadku linii do Kozienic nie jesteśmy partnerem projektu, chcemy wesprzeć i tę inwestycję niebagatelną kwotą 45 mln zł. To duża, rozwojowa szansa dla miasta i okolic – dodaje marszałek.
Samorządy podjęły współpracę na rzecz kolei
Wstępne studium zamówione przez gminę Kozienice zakłada wykorzystanie istniejących torów do Świerży Górnych i poprowadzenie i dalsze poprowadzenie ich przez Głowaczów i Miejską Dąbrowę do Dobieszyna. W ramach rządowego programu konieczne było także zadeklarowanie przez przewoźnika kolejowego min. 4 par pociągów na dobę przez 5 lat. Deklarację złożył zarząd województwa, który odpowiada za spółkę Koleje Mazowieckie.
– Budowa 24-kilometrowego odcinka linii kolejowej na trasie Kozienice-Dobieszyn, to jedna z czterech inwestycji z Mazowsza, która będzie realizowana w ramach programu Kolej Plus – podkreśla wicemarszałek Rafał Rajkowski. – To ogromne przedsięwzięcie, niezwykle ważne dla mieszkańców południowej części województwa. Koszt całkowity szacowany jest na ponad 320 mln zł. Jednak, aby inwestycja ruszyła potrzebny jest wkład własny, który w ponad 90 proc. zostanie pokryty ze środków budżetu województwa. To niemała kwota. Mówimy bowiem o 45 mln zł – dodaje wicemarszałek.
Decyzję o przekazaniu środków radni podjęli zaledwie dzień po tym, jak w Kozienicach odbyło się posiedzenie sejmikowej komisji rozwoju gospodarczego, infrastruktury i przeciwdziałania bezrobociu. Jak mówiła przewodnicząca komisji Anna Brzezińska, inwestycja pokazuje prawdziwą wartość współpracy między samorządami.
– Dla mieszkańców to olbrzymia szansa na rozwój gospodarczy i społeczny terenów w całym przebiegu torów kolejowych oraz uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. To olbrzymi sukces współpracy zarządu województwa mazowieckiego z samorządami. Trzymam kciuki za realizację tego projektu – dodała.
– Dziękuję marszałkowi i zarządowi województwa za szybką odpowiedź na prośbę kozienickiego samorządu i wychodzenie naprzeciw potrzebom mieszkańców ziemi kozienickiej, jak i innych gmin, w których już wkrótce będą realizowane inwestycje kolejowe – podsumował podczas sesji sejmiku radny Tomasz Śmietanka.
Łącznie 4 inwestycje z Mazowsza
Podczas posiedzenia sejmiku radni przyznali także dofinansowanie wkładu własnego dla projektu linii Zegrze-Przasnysz, którego liderem jest gmina Serock, a partnerami 18 samorządów z Mazowsza, w tym samorząd województwa. Ta inwestycja na wkład własny otrzymała 24,5 mln zł z budżetu województwa.
Do realizacji w ramach programu Kolej Plus z Mazowsza zostały zakwalifikowane także dwa inne projekty. To linia Siedlce–Sokołów Podlaski (samorząd województwa jest liderem projektu, a kwota z budżetu Mazowsza na ten cel to niemal 48 mln zł) oraz Małkinia–Ostrów Mazowiecka (projekt zgłoszony samodzielnie przez samorząd województwa, środki przeznaczone na wkład własny to ok. 44,5 mln zł).