Pierwszy odcinek dotyczy zaprojektowania i budowy odcinka od granicy województwa łódzkiego do Przysuchy o długości 14,4 km.
GDDKiA przewidziała na realizację zadania 614,560 mln zł. Otrzymała 8 ofert. Najtańszy jest Budimex z ceną 452,092 mln zł. Kolejne propozycje złożyli PTU Intercor – 493,436 mln zł, Mota-Engil – 493,484 mln zł, Strabag – 496,297 mln zł, Mirbud i Kobylarnia – 509,119 mln zł, Mostostal Warszawa – 510,317 mln zł, konsorcjum na czele z Fabe Polska – 587,111 mln zł. Najdroższą ofertę złożyła Polaqua – 663,235 mln zł.
W ramach kontraktu powstanie trasa z dwiema jezdniami i dwoma pasami ruchu oraz pasami awaryjnymi. Przewidziano pas rozdziału o szerokości co najmniej 5 metrów. Przebudowane mają być drogi lokalne oraz wybudowana infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Na tym odcinku zaplanowane są dwa węzły drogowe: Gielniów i Przysucha.
Drugi odcinek to trasa od Przysuchy do Wieniawy. Budową jest zainteresowanych 7 wykonawców. Przy budżecie GDDKiA w kwocie 646,970 mln zł najtańszy jest Intercor, który proponuje 521,831 mln zł. Na kolejnych pozycjach pod względem ceny znaleźli się: konsorcjum Mirbudu i Kobylarni – 597,392 mln zł, konsorcjum Aldesy – 599,534 mln zł, Strabag – 611,130 mln zł, Budimex – 644,326 mln zł. Dwie ostatnie oferty przekroczyły budżet zamawiającego – są to: konsorcjum NDI – 728,457 mln zł oraz Polaqua – 733,581 mln zł.
Ten odcinek ma 14,7 km długości. Także będzie tu droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, 5-metrowym pasem rozdziału oraz pasem awaryjnym. W ramach kontraktu powstaną m.in. drogi do obsługi terenów przyległych, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów oraz dwa węzły drogowe: Przysucha i Wieniawa.
Oba odcinki stanowią fragment nowej trasy, która w przyszłości połączy autostradę A1 pod Piotrkowem Trybunalskim z drogą ekspresowa S12 w woj. lubelskim Piotrkowa i dalej poprowadzi na wschód aż do granicy z Ukrainą w Dorohusku.
Obecnie z całej trasy S12 w użytkowaniu są 94 km od Puław do Piask, kolejne kilometry aż do granicy z Ukrainą – to 70 km. Na całej trasie do granicy w przygotowaniu jest jeszcze krótki odcinek, który powstanie nieco później z uwagi na napotkane przeszkody na terenie planowanej inwestycji. Pozostałe odcinki są w przygotowaniu.