Środa 27 listopada
Waleriana, Wirgiliusza, Ody
RADOM aktualna pogoda

Wybory ławników: jednak po nowemu

boks 2011-06-03 11:00:00

Ławnicy sądowi będą wybierani jednak według nowych zasad. Prezydent RP podpisał ustawę o zmianie ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych i wejdzie ona w życie 14 czerwca. Od tego dnia, do końca miesiąca Biuro Rady Miejskiej przyjmować będzie zgłoszenia kandydatów na ławników.
 

Do ostatniego dnia października rada miejska w Radomiu musi wybrać na nową kadencję 114 ławników sądowych - 71 ławników do Sądu Okręgowego z zakresu prawa karnego i cywilnego oraz 4 z zakresu prawa pracy, a także do Sądu Rejonowego odpowiednio 16 i 23 ławników.

- Zgłoszenia od kandydatów będziemy mogli przyjmować dopiero po wejściu w życie ustawy ustawę o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych – informuje nas kierownik Biura rady Miejskiej Michał Łabądź.

Najważniejsze zmiany w nowej ustawie to m.in. dopuszczenie do  wyboru na ławnika osoby prowadzącej działalność gospodarczą, wprowadzenia zakazu kandydowania  już nie tylko dla radnego danej gminy, ale również powiatu i województwa. Zamiast 25 osób teraz kandydata na ławnika może zgłosić 50-ciu obywateli.

Dla niektórych osób barierą do kandydowania mogą  być wydatki, które trzeba ponieść, aby zgłoszenie było ważne. Kandydat na ławnika na własny koszt zobowiązany jest do przeprowadzenia badań lekarskich (wydatek ok. 30 zł), przedstawienia zaświadczenia o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego (opłata 50 zł) oraz wykonania fotografii. Tak więc łączny wydatek konieczny do spełnienia warunków zgłoszenia to około 100 zł, ale osoba składająca zgłoszenie nie ma przecież żadnych gwarancji, że zostanie wybrana.

Ławników radomscy radni wybiorą w tajnym głosowaniu na jednej z jesiennych sesji rady miejskiej.

* * * * * * *
Przypominamy zasady zgłaszania kandydatów na ławników:

Kandydatów mogą zgłaszać:
1) prezesi właściwych sądów;
2) stowarzyszenia, inne organizacje społeczne i zawodowe, zarejestrowane na podstawie przepisów prawa, z wyłączeniem partii politycznych;
3) grupa co najmniej pięćdziesięciu obywateli mających czynne prawo wyborcze, zamieszkujących stale na terenie gminy dokonującej wyboru.

Kto może być ławnikiem?
Ten kto:
1) posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich;
2) jest nieskazitelnego charakteru,
3) ukończyła 30 lat,
4) jest zatrudniona, prowadzi działalność gospodarczą lub mieszka w miejscu kandydowania co najmniej od roku,
5) nie przekroczyła 70 lat,
6) jest zdolna, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków ławnika,
7) posiada co najmniej wykształcenie średnie.

Kto nie może być ławnikiem?
Ławnikami nie mogą być:
1) osoby zatrudnione w sądach powszechnych i innych sądach oraz w prokuraturze;
2) osoby wchodzące w skład organów, od których orzeczenia można żądać skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego;
3) funkcjonariusze Policji oraz inne osoby zajmujące stanowiska związane ze ściganiem przestępstw i wykroczeń;
4) adwokaci i aplikanci adwokaccy;
5) radcy prawni i aplikanci radcowscy;
6) duchowni;
7) żołnierze w czynnej służbie wojskowej;
8) funkcjonariusze Służby Więziennej;
9) radni gminy, powiatu i województwa.

Niezbędne dokumenty do zgłoszenia:
Kandydat na ławnika potwierdza wyrażenie zgody na kandydowanie własnoręcznym podpisem w odpowiedniej rubryce karty zgłoszenia.

Do karty zgłoszenia kandydat na ławnika ma obowiązek załączyć:
1) informację z Krajowego Rejestru Karnego dotyczącą zgłaszanej osoby,
2) oświadczenie kandydata, że nie jest prowadzone przeciwko niemu postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
3) oświadczenie kandydata, że nie jest lub nie był pozbawiony władzy rodzicielskiej a także, że władza rodzicielska nie została mu ograniczona ani zawieszona,
4) zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, wystawione przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w rozumieniu przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania funkcji ławnika,
5) dwa zdjęcia zgodne z wymogami stosowanymi przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego.

Dokumenty te muszą być opatrzone aktualną datą, nie starszą niż 30 dni (wcześniej było to 90 dni) przed dniem zgłoszenia.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych