Tego typu bazy są nie tylko istotne dla polepszenia jakości transportu kolejowego, co podkreśla marszałek Adam Struzik. – To ważny impuls dla rozwoju południowej części województwa mazowieckiego. Baza utrzymaniowo-naprawcza zlokalizowana w Radomiu to nie tylko poprawa usług transportowych, ale także nowe miejsca pracy. Zatrudnienie znajdzie tu około 50 osób.
Spółka Koleje Mazowieckie to jeden z najnowocześniejszych regionalnych przewoźników w kraju. Poza zakupem nowoczesnych pojazdów, a także modernizacją tych starszego typu, w swojej strategii stawia także na rozwój zapleczy technicznych. Jedną z kluczowych inwestycji jest budowa nowej bazy utrzymaniowo-naprawczej w Radomiu. W październiku ubiegłego roku został rozstrzygnięty przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji. Najkorzystniejszą ofertę złożyła Spółka INTOP Warszawa, z którą Spółka KM 25 października 2023 r. podpisała umowę.
– Realizacja tej inwestycji to kolejny dowód na to, że jako Samorząd Województwa Mazowieckiego działamy kompleksowo. Stawiamy nie tylko na modernizację taboru i zakup nowych pojazdów. Wspólnie z Kolejami Mazowieckimi inwestujemy też w rozbudowę bazy technicznej, która umożliwi utrzymanie taboru w doskonałym stanie technicznym, a tym samym zapewni pasażerom sprawny i bezpieczny transport – zauważa wicemarszałek Rafał Rajkowski.
W nowym zapleczu, zlokalizowanym przy ulicy Tadeusza Mazowieckiego w Radomiu, wybudowany zostanie budynek administracyjno-biurowy oraz myjnia przejazdowa z systemem przeciwoblodzeniowym a także tory postojowe wraz z siecią trakcyjną, magazynem materiałów niebezpiecznych, pomieszczeniem na odpady przemysłowe.
– Umowa przewiduje szybką realizację prac w systemie zaprojektuj i wybuduj – wylicza przewodniczący Rady Nadzorczej Spółki „Koleje Mazowieckie – KM” Waldemar Kuliński. – Planowany czas realizacji inwestycji to 24 miesiące od dnia zawarcia umowy z wykonawcą. Gwarancja jakości na wybudowaną bazę utrzymaniowo-naprawczą wraz z infrastrukturą kolejową wynosi 8 lat.
W nowo wybudowanym zapleczu technicznym będą wykonywane prace utrzymaniowe pojazdów kolejowych w poziomach utrzymania P1 – P2, a w przyszłości również w poziomie P3. W hali będą znajdowały się dwa kanały przeglądowo-naprawcze, dzięki czemu będzie możliwe jednoczesne wykonanie prac utrzymaniowych nawet czterech dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Realizacja tej inwestycji ułatwi proces utrzymania pojazdów kolejowych Kolei Mazowieckich obsługujących relacje: Radom – Skarżysko-Kamienna, Radom – Warka, Radom – Drzewica, Radom – Dęblin.
Ponadto w ciągu najbliższych czterech lat Spółka KM, której właścicielem jest Samorząd Województwa Mazowieckiego, pozyska 16 nowych dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych planowanych do obsługi między innymi połączeń kolejowych do Radomia.
– Mam nadzieję, że budowa nowej bazy utrzymaniowo-naprawczej wpłynie pozytywnie na rozwój subregionu radomskiego, a także na polepszenie jakości oferowanych przez Koleje Mazowieckie usług przewozowych –wskazał Cezary Lewandowski, członek zarządu, dyrektor finansowy KM.
– Po wielkich inwestycjach w zakup nowego taboru, czy dużych modernizacjach istniejących obiektów utrzymaniowo-naprawczych pojazdów kolejowych na Mazowszu, nadszedł czas na budowę nowoczesnego zaplecza w Radomiu, a w nieco dalszej perspektywie, w Sochaczewie – dodał Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM.
Wykonawca zakończył też prace związane z projektem koncepcyjnym inwestycji i jest w trakcie przygotowywania projektu budowlanego dla uzyskania pozwolenia na budowę. Zakończenie inwestycji zaplanowano na IV kwartał 2025 r.
– Liczę na to, że dotychczasowa dobra współpraca ze spółką Koleje Mazowieckie utrzyma się przez cały czas realizacji umowy i pozwoli nam jako firmie dotrzymać terminu oraz założeń zawartych w niej. Pragnę zapewnić, że jako wykonawca wspólnie z projektantami dołożymy wszelkich starań, aby przedmiotowa inwestycja spełniała oczekiwania – podsumował Edward Głaz, Prezes Zarządu Intop Warszawa.