- Ten tydzień obrodził w Radomiu w historyczne chwile. Wczoraj oficjalnie otworzyliśmy cywilny port lotniczy, a dziś podpisaliśmy umowę na przebudowę wiaduktu. To będzie zupełnie nowa jakość, zarówno jeśli chodzi o tę część drogową, jak i o stardard obsługi podróżnych, którzy przyjadą do Radomia pociągiem i z nowego przystanku kolejowego będą chcieli sprawnie dotrzeć na lotnisko - mówi prezydent Radosław Witkowski.
Nowy wiadukt będzie miał po dwa pasy ruchu w każdą stronę oraz po jednym buspasie. Na górze będą zlokalizowane przystanki komunikacji miejskiej, które umożliwią podróżnym dotarcie autobusami do portu lotniczego i z powrotem. Z peronu na szczyt nowego obiektu będą prowadziły schody ruchome oraz windy. Po obu stronach przeprawy znajdą się także ciągi pieszo-rowerowe.
- Bardzo się cieszę z zawarcia tej umowy. Celem inwestycji jest lepsza infrastruktura pasażerska. Powstanie tu miejsce, w którym będziemy mieli połączenie transportu drogowego, kolejowego i lotniczego. To jednocześnie inwestycja, która wpisuje się w cały proces modernizacji linii kolejowej między Warszawą a Radomiem - mówił, uczestniczący w podpisaniu umowy, wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Inwestycja pochłonie w sumie ponad 178,8 mln zł. Część drogowa, finansowana z budzetu miasta, będzie kosztowała prawie 131 mln zł, a kolejowa, w tym przede wszystkim budowa nowego peronu - prawie 48 mln zł. - To, że wspólnie zaprojektowaliśmy tak duży obiekt jest wyrazem naszej wiary w powodzenie Portu Lotniczego Warszawa-Radom. To infrastruktura, którą budujemy nie na dziś, lecz na wiele lat do przodu, kiedy - mam nadzieję - lotnisko będzie obsługiwało miliony pasażerów rocznie - mówi wiceprezydent Mateusz Tyczyński.
Nowy wiadukt będzie miał 282 metry długości i 7 przęseł. Peron będzie miał natomiast 300 metrów. - Chcemy, żeby ten projekt był naszą wizytówką. Integruje bowiem kolej, drogi oraz infrastrukturę lotniskową. Bierzemy pod uwagę wszystkie kwestie związane z utrudnieniami jakie będą się wiązały z realizacją projektu. Będziemy chcieli je ograniczyć m.in. poprzez stosowanie technologii przyjaznych dla mieszkańców. Na przykład wykorzystamy metodę palowania, która nie będzie wytwarzała zbyt dużego hałasu - zapowiada Andrzej Szumisz, prezes firmy Trakcja S.A., która będzie wykonywała prace.
Przypomnijmy, że na przebudowę wiaduktu łączącego ulice Żeromskiego i Lubelską w Radomiu miasto pozyskało 65 milionów złotych z programu Polski Ład, a ponadto 30 milionów złotych z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.