Z koordynatorką radomskiego American Corner, Karoliną Adamczyk, rozmawiały Magdalena Szczepanik i Dagmara Gac.
- Proszę nam na początek przybliżyć, czym dokładnie będzie się zajmował American Corner?
- American Corner to placówka informacyjno-biblioteczna, której głównym celem jest promowanie kultury i wartości amerykańskich poprzez bezpłatny dostęp do księgozbiorów, internetu, prasy, a także poprzez organizację różnego rodzaju eventów kulturalnych.
- Jakie eventy kulturalne ma Pani na myśli?
- Mówiąc „eventy kulturalne” mam na myśli organizację kameralnych, a także większych imprez kulturalnych, jak np. odczyty, wykłady, warsztaty, spotkania z ciekawymi ludźmi związanymi z USA , konwersacje językowe, koncerty, itd. Mimo, że oficjalnie American Corner w Radomiu nie został jeszcze otwarty, gościliśmy już amerykański zespół Ozomatli. Ozomatli to oficjalny Ambasador Kultury Departamentu USA, a także trzykrotny zdobywca prestiżowej nagrody Grammy.
- Czy udział w tego typu wydarzeniach będzie bezpłatny?
- Udział w panelach, warsztatach, spotkaniach z dyplomatami; pokazy filmowe czy wystawy będą bezpłatne. Za darmo będzie można także korzystać z zasobów bibliotecznych, prasowych i filmowych American Corner.
- Kiedy American Corner będzie gotowy do startu?
- American Corner Radom ruszy jesienią. Nie ma jeszcze konkretnego terminu otwarcia, ale taka informacja na pewno trafi wkrótce do mediów. W porozumieniu z Ambasadą USA w Warszawie, a także kancelarią prezydenta miasta Radomia, wybierzemy odpowiedni termin, który będzie satysfakcjonujący zarówno dla ambasadora USA w Polsce- Lee Feinsteina, jak i Pana Andrzeja Kosztowniaka. W tej chwili przygotowujemy lokal pod bibliotekę.
- Mają Państwo już jakieś plany co do eventów kulturalnych?
- Oczywiście plany są. Więcej informacji na ten temat będzie można uzyskać podczas Air Show. American Corner też tam będzie. Zapraszam do naszego stoiska wystawowego.
- Jak American Corner może pomóc ludziom chcącym wyjechać na studia do USA?
-Już podczas Air Show będą rozdawane biuletyny informacyjne na ten temat. W razie potrzeby American Corner może także pomagać w kontaktach z wybraną uczelnią czy ambasadą. Będziemy się także starać organizować spotkania z ludźmi, którzy w Stanach już studiowali i mogą coś podpowiedzieć wszystkim zainteresowanym.
- Do tej pory w Polsce założono trzy instytucje American Corner. Co się stało, że akurat Radom będzie miejscem, w którym pojawi się następna?
- Tak, do tej pory American Corner mieszczą się w Łodzi, Wrocławiu oraz Gdańsku. Radom jest pierwszym miastem, które samo wyszło z propozycją stworzenia takiej placówki. Inicjatorem jest pan prezydent Andrzej Kosztowniak, który uznał, że American Corner będzie świetną okazją do promocji Radomia na terenie całego kraju, a także za granicą. Liczymy, że dzięki działalności tej placówki nawiążemy ważne dla miasta kontakty, które zaprocentują w przyszłości. Chcemy pokazać, że w Radomiu coś się dzieje. Powstają nowe pomysły, inicjatywy. Pamiętajmy jednak, że American Corner to placówka skierowana przede wszystkim do zwykłych mieszkańców i tu również widzę duże korzyści. Przypomnijmy, że nasza działalność jest bezpłatna. Każdy może do nas przyjść i zapoznać się z ofertą.
- Jest szansa, że American Corner przyczyni się do promocji Radomia?
- American Corner to dobra okazja do promocji naszego miasta i jego mieszkańców. Warto zaznaczyć, że Radom jest najmniejszym miastem, w którym powstanie American Corner. To fakt zasługujący na uwagę. Co więcej, wydaje mi się, że American Corner wypełni pewną lukę na radomskim rynku. Nie ma u nas instytucji, która będzie odpowiadała programowo Cornerowi. Stanowimy zatem pewnego rodzaju uzupełnienie i myślę, że we współpracy z innymi instytucjami kultury, uda nam się stworzyć coś ciekawego.
- Będzie też możliwość nauki języka angielskiego…
- Tak, konwersacje językowe są przewidziane, ale trzeba pamiętać, że Corner będzie głównie punktem informacyjno – kulturalnym, a nie szkołą językową. Nie będziemy organizować kursów ani prywatnych zajęć. Myślimy raczej nad czymś w stylu „conversation cafe”, ale na szczegóły jeszcze zdecydowanie za wcześnie.
- Przez kogo finansowany będzie American Corner?
- Ambasada Amerykańska zapewnia sprzęt: stanowiska komputerowe, urządzenia typu: drukarki, fax, itd., natomiast miasto oferuje lokal, w którym będzie się mieściła placówka.
- Nie boicie się, że to wszystko jednak może nie wypalić? „Amerykanizacja” nie wszystkim musi się podobać…
- Nie, nie boję się tego zupełnie. W tej kwestii jestem optymistką. Jeśli program American Corenr będzie odpowiednio sprofilowany na lokalnego odbiorcę, wszystko pójdzie dobrze. W Radomiu jest miejsce na tego typu placówkę i trzeba to wykorzystać. Wiem, że są ludzie, którym tematyką USA nie jest obca i z chęcią poszerzą swoją wiedzę na ten temat czy podzielą się doświadczeniami z podróży do Stanów (takich osób też w końcu szukamy). Działalność Cornera nie będzie miała wiele wspólnego z – jak to Pani ujęła- „amerykanizacją”. Wręcz przeciwnie, podczas naszych spotkań będziemy się starać przełamywać stereotypy i pokazywać, że USA to zdecydowanie coś więcej niż tylko McDonald i hollywoodzkie hiperprodukcje filmowe. W tym momencie nie mogę jeszcze mówić o konkretnych przedsięwzięciach, ale chcę żeby w naszej placówce zarówno student, jak i senior znalazł coś dla siebie. Wszystkich zainteresowanych tematem American Corner w Radomiu zapraszam do wzięcia udziału w ankiecie, którą przeprowadzimy podczas Ais Show. Takie badanie pozwoli nam bliżej określić oczekiwania mieszkańców wobec placówki. Ankieta będzie przeprowadzona w naszym namiocie wystawowym.
- Czy jest coś, co chciałaby Pani powiedzieć naszym Czytelnikom na koniec?
- Pragnę zachęcić do współpracy wszystkich tych, których działalność wiąże się w jakiś sposób w tematyka Stanów Zjednoczonych. Wkrótce zostanie ogłoszony nabór na wolontariuszy chcących brać udział w naszych przedsięwzięciach. Tymczasem ponownie zapraszam do stoiska wystawowego American Corner, które będzie można odwiedzić już w ten weekend podczas Air Show. Tam uzyskają Państwo więcej informacji. Dla dzieci i młodzieży przewidujemy konkursy i animacje. Do wygrania atrakcyjne nagrody.
- Dziękujemy za rozmowę i życzymy zrealizowania zamierzeń.
- Dziękuję.