Progi większości radomskich szkół uczniowie przekroczyli o godz. 9. Z zakończenia wakacji najbardziej cieszą się najmłodsi – Lubię szkołę, bo jest w niej dużo moich kolegów i fajne lekcje – mówił 8-letni Dawid ze szkoły podstawowej nr 32.
Zdecydowanie mniej entuzjastycznie do sprawy podchodzą uczniowie gimnazjów czy liceów, dla których rozpoczął się czas intensywnej pracy. – Mój plan jest tragiczny! Lekcje kończę bardzo późno, a poza tym nie mam ani jednego lżejszego dnia. Codziennie po kilka trudnych przedmiotów i chyba jedynym moim wytchnieniem będzie godzina wychowawcza – mówi zdenerwowana Asia Stani z X Liceum Ogólnokształcącego – Przeraża mnie też fakt zmian w formule zdawania matur ustnych z języka angielskiego, o których miałam okazję czytać – dodaje na koniec rozmówczyni.
Matura ustna z języka angielskiego zdawana w 2012 roku będzie się znacząco różnić od tegorocznej; zniknie m.in. podział na poziom podstawowy i rozszerzony, a zadania skonstruowane zostaną w taki sposób, aby obejmowały zadania o poziomie trudności odpowiadającym podstawie i rozszerzeniu. Dodatkowo egzamin poprzedzać będzie dwuminutowa rozmowa z egzaminującym. Podczas nowej matury nie będzie już dwóch spośród trzech rozmów sterowanych, prezentacji materiału wizualnego oraz prezentacji tematu. Utrudnieniem będzie także brak czasu do przygotowania się do rozmowy z egzaminatorem.
Zmianie ulegnie także sposób zdawania egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego bowiem wprowadzone zostały poziomy: III.0 dla osób uczących się angielskiego od 1 klasy gimnazjum oraz III.1 dla uczniów, którzy naukę języka rozpoczęli w szkole podstawowej. Do poziomu podstawowego obowiązkowo przystąpią zatem wszyscy, natomiast do poziomu rozszerzonego tylko ci, który styczność z językiem mieli w szkole podstawowej. Na egzaminie poza rozumieniem ze słuchu oraz tekstów pisanych pojawią się znajomość funkcji i środków językowych oraz wypowiedź pisemna na rozszerzeniu. Na arkuszach znajdzie się więcej zadań na rozumienie ze słuchu, a teksty do czytania będą dłuższe niż dotychczas. Pojawi się więcej zadań leksykalno-gramatycznych.