Pomysł podsunęła członkom specjalnej komisji ds. reorganizacji placówek oświatowych propozycja magistratu, by przy IV LO im. Tytusa Chałubińskiego powstały klasy gimnazjalne, które razem mają tworzyć Zespół Szkół nr 5. A to dlatego, że – jak tłumaczył wiceprezydent i przewodniczący speckomisji Ryszard Fałek - szkoda tracić dorobek „Chałubińskiego” w kształceniu iberystów. Przy IV LO funkcjonuje bowiem od kilku lat tzw. klasa zerowa, która przygotowuje do nauki, już w liceum, w klasie dwujęzycznej, z hiszpańskim. Tymczasem od 2014 roku klas zerowych nie będzie już można tworzyć. - Tworząc zespół szkół dajemy młodym ludziom możliwość uczenia się hiszpańskiego nadal – przekonywał wiceprezydent Fałek.
Zenon Krawczyk, członek komisji przypomniał, że kiedy kierownictwo Publicznego Gimnazjum nr 5 starało się o utworzenie przy swojej szkole dwóch klas licealnych, miasto zgody nie dało. A przecież argumenty „za” były ważkie - współpraca z Politechniką Warszawską i zainteresowanie gimnazjalistów nauką w szkole, która dysponuje wspaniale wyposażonymi laboratoriami. - Gdzie tu równość?- zastanawiał się Zenon Krawczyk.
Właśnie laboratoria w „piątce” skłoniły Małgorzatę Półbratek, także członkinię speckomisji i przewodniczącą komisji edukacji RM do zaproponowania, by przy PG nr 5 utworzyć centrum nauki; dałoby to możliwość korzystania z laboratoriów również innym uczniom.
Adam Słomka, szef nauczycielskiej „Solidarności” z kolei zauważył, że skoro miasto ma tworzyć gimnazjum przy liceum, równie dobrze może zorganizować klasy licealne przy gimnazjum; na pewno poza PG nr 5 byliby inni chętni. Jego zdaniem jedna klasa licealna powinna powstać przy PG nr 13.
Poza tymi trzema propozycjami speckomisja ma do rozpatrzenia, przypomnijmy, siedem magistrackich. Poza utworzeniem z IV LO i klas gimnazjalnych Zespołu Szkół nr 5 miasto chce: sprywatyzować (zachowując własność budynków) 18 przedszkoli, przekształcić MDK z placówki oświatowej w kulturalną, wygasić PG nr 9, połączyć PSP nr 18 z przedszkolem, połączyć Zespół Szkół Zawodowych im. Jana Kilińskiego z Zespołem Szkół Odzieżowych, zlikwidować PSP nr 8. Każdy z tych projektów członkowie zespołu będą głosować oddzielnie. Zanim to jednak nastąpi, spotkają się – we wtorek i środę – z przedstawicielami rodziców, nauczycieli i uczniów wszystkich placówek, które mają być reorganizowane.