Środa 27 listopada
Waleriana, Wirgiliusza, Ody
RADOM aktualna pogoda

NIK w MZDiK. Dyrektor o kontroli

mzdik 2011-04-20 17:15:00

Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji Kamil Tkaczyk poifnormował nas o wynikach kontroli przeprowadzonej w firmie przez Najwyższą Izbę Kontroli.

Informujemy o wynikach kontroli wykonywania funkcji zarządcy dróg przez organy samorządu terytorialnego, przeprowadzonej w Miejskim Zarządzie Dróg i Komunikacji w Radomiu przez Najwyższą Izbę Kontroli i o stwierdzonych uchybieniach.

Kontrola NIK dotyczyła okresu od początku 2008 do połowy 2010 roku. Skontrolowano 31 jednostek samorządu terytorialnego, w tym 19 zarządów oraz 12 zarządców dróg. Była to kontrola ponowna. Ze wcześniejszych kontroli NIK wynikało bowiem, że większość zarządców dróg między innymi nie dokonywała okresowych przeglądów stanu technicznego nawierzchni drogowych i obiektów mostowych, nienależycie dokonywała odbioru prac po wykonaniu robót drogowych, nie wykorzystywała dostępnych środków na finansowanie drogownictwa, nie dysponowała fachową kadrą techniczną, niewłaściwie wypełniała obowiązki z zakresu organizacji ruchu drogowego, a także nie zapewniała należytego stanu technicznego dróg.

Zakres kontroli obejmował: realizację ustawowych zadań dotyczących planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg publicznych; pozyskiwania i wykorzystania środków na finansowanie drogownictwa, w tym w ramach realizacji Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych na lata 2008-2011; utrzymania stanu technicznego sieci drogowej oraz organizacyjnego i kadrowego przygotowania powyższych jednostek do pełnienia funkcji zarządcy dróg.

NIK nie stwierdziła istotnych nieprawidłowości w działalności organów samorządu terytorialnego w zakresie innych zadań zarządcy dróg, określonych w ustawie o drogach publicznych. W MZDiK pozytywnie oceniono: zimowe utrzymanie dróg (nie stwierdzono uchybień w prawidłowym wydatkowaniu pieniędzy), wykonywanie nadzoru nad organizacją ruchu i tworzoną elektroniczną ewidencję dróg.

Pozytywnie, z punktu widzenia gospodarności, NIK oceniła działalność zarządców dróg w zakresie pozyskiwania dodatkowych źródeł finansowania drogownictwa, to jest innych  pieniędzy niż pochodzących z budżetów samorządowych. Legalna i rzetelna była też działalność w zakresie gospodarowania pasem drogowym. MZDiK był jedną z zaledwie pięciu jednostek, w których nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości w zakresie wykonywania obowiązków organów zarządzających ruchem na drogach publicznych, określonych w ustawie "Prawo o ruchu drogowym". Spośród zbadanych jednostek, jedynie 14 (w tym MZDiK) posiadało rzetelnie opracowane i zatwierdzone projekty organizacji ruchu, zawierające wszystkie elementy wymagane przepisami stosownego rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury.

Stwierdzone w toku kontroli uchybienia dotyczyły niewykorzystywania możliwości do przeprowadzania kontroli ruchu drogowego w obecności funkcjonariusza Policji lub inspektora Inspekcji Transportu Drogowego - w zakresie przeciwdziałania niszczeniu, uszkadzaniu lub zanieczyszczaniu dróg. W okresie objętym kontrolą nie stwierdzono bowiem faktu dokonywania takich kontroli. Głównym powodem tego był brak zatok do ważenia pojazdów. W bieżącym roku mamy zarezerwowane 500 tysięcy złotych na projekt i wykonanie minimum dwóch takich punktów (wyznaczyliśmy je we współpracy z ITD).  Powstaną one na drodze zbiorczej obok ulicy NSZZ Solidarność (trasa nr 12) i na pętli autobusowej na Pruszakowie (trasa nr 7).

Zarzutem był natomiast brak odpowiedniej liczby osób z odpowiednimi uprawnieniami budowlanymi, zezwalającymi na wykonywanie okresowych kontroli stanu technicznego dróg. W Dziale Inwestycji MZDiK takie uprawnienia mają wszyscy inspektorzy (każdy w swojej specjalności - na przykład drogi, kanalizacja, elektryka), a w Dziale Utrzymania MZDiK takie uprawnienia ma dwóch z siedmiu inspektorów.

Mając to na uwadze, Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji ogłosi niebawem kolejny konkurs na inspektora z odpowiednimi uprawnieniami - do Działu Utrzymania.

NIK w raporcie zaznaczył, że niedobór pracowników z uprawnieniami stwierdzono w 10 z 25 skontrolowanych zarządów dróg samorządowych. Zauważył też, że podstawowymi przyczynami trudności w zapewnieniu wystarczającej obsady stanowisk specjalistyczną kadrą są: oferowanie specjalistom lepszych warunków płacowych przez firmy i instytucje związane z budową dróg krajowych; ograniczone możliwości uzyskiwania uprawnień przez inżynierów zatrudnionych w samorządach i duża płynność kadry po rozpoczęciu pracy w jednostkach samorządowych.

Wykonanie wniosków z poprzednich kontroli w zakresie zarządzania drogami publicznymi (uwzględniając kontrole od 2005 roku włącznie) dotyczyło 11 z 31 jednostek objętych ostatnią kontrolą. W przypadku MZDiK stwierdzono, że nie został zrealizowany wniosek o przeprowadzanie okresowych kontroli stanu technicznego dróg oraz obiektów mostowych przez uprawnione osoby. NIK wystosowała więc wskutek tego zawiadomienie do Prokuratury Rejonowej w Radomiu w związku z ujawnieniem faktów uzasadniających podejrzenie popełnienia przestępstwa.

Obecnie prowadzone jest postępowanie. Z tego powodu nie możemy w sposób szczegółowy
odnosić się do zarzutów, komentować ich i udzielać innych informacji.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych