Wtorek 26 listopada
Delfiny, Lechosława, Konrada
RADOM aktualna pogoda

Nie kupuj w nadmiarze!

nika 2011-12-15 13:30:00

Zanim wybierzemy się na przedświąteczne zakupy, zróbmy dokładną listę tego, co chcemy kupić. A kupując czytajmy uważnie podsuwane nam do podpisu dokumenty i sprawdźmy, czy na pewno wszystkie są po polsku – przestrzega Jadwiga Rojek, powiatowy rzecznik praw konsumenta.

- Przed świętami szczególnie łatwo ulegamy reklamom, namowom, promocjom i kupujemy, kupujemy, kupujemy. Po świętach okazuje się często, że część rzeczy jest nam zupełnie zbędna i zastanawiamy się, co teraz mamy z nimi zrobić. Dobrze więc zrobić listę potrzebnych rzeczy, także gwiazdkowych, i jej się trzymać w czasie zakupów – radzi Jadwiga Rojek.

Kupując gwiazdkowe prezenty sprawdźmy, czy dołączono do nich instrukcję obsługi po polsku. - Konsument kupił przez internet samolot do samodzielnego montażu. Obdarowany chłopiec zabawki, nawet przy pomocy dorosłych, nie mógł złożyć, bo instrukcja nie miała polskiego tłumaczenia – opowiada Jadwiga Rojek. - Warto wiedzieć, że brak instrukcji obsługi w języku polskim upoważnia do odstąpienia od umowy kupna-sprzedaży, o ile sprzedawca niezwłocznie nie wyda ważnego dokumentu.

Co jednak zrobić, jeśli kupiliśmy buty, które miały być skórzane, a okazały się być ze sztucznej skóry, albo nabyliśmy mikser, który nie działa? - Prawo do reklamacji zakupionego towaru mamy przez dwa lata. Możemy ją zgłosić albo z tytułu niezgodności towaru z umową, albo z gwarancji – mówi powiatowy rzecznik praw konsumenta. - Dotyczy to także towarów kupowanych w chińskich centrach handlowych, gdzie klienci często słyszą, że gwarancja jest tylko miesięczna. A na prośby o kontakt z kierownikiem słyszą, że kierownik nie mówi po polsku, więc rozmowa nic nie da.

Oczywiście, by zareklamować cokolwiek, musimy mieć paragon lub fakturę. Jeśli nie mamy paragonu, przydaje się wydruk z terminalu lub wyciąg z konta bankowego. Warto pamiętać, że zareklamować możemy także rzeczy używane, przecenione (reklamacja nie może dotyczyć wady, z powodu której towar został przeceniony) oraz artykuły spożywcze (paczkowane reklamujemy w ciągu trzech dni od otwarcia opakowania w terminie przydatności do spożycia, a sprzedawane luzem także w ciągu trzech dni, ale od daty zakupu).

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych