Nowe zasady określania kosztów usuwania i przechowywania pojazdów usuniętych z dróg wprowadziła nowelizacja prawa o ruchu drogowym. Na koszt właściciela można usunąć auto, jeśli zostało pozostawione w miejscu do tego nieprzeznaczonym i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu. To samo grozi w przypadku pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową na „kopercie”. Usunąć samochód na koszt właściciela można także, kiedy kierowca jest nietrzeźwy lub w stanie po użyciu alkoholu, albo nie ma przy sobie prawa jazdy. Przymusowym parkowaniem może się również zakończyć jazda autem, którego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub powoduje uszkodzenie drogi albo narusza zasady ochrony środowiska. Usuwanie aut i prowadzenie dla nich parkingu strzeżonego należy do zadań własnych powiatu, także powiatu grodzkiego, a wysokość stawek opłaty parkingowej ustala, co roku, rada w drodze uchwały.
Magistrat proponuje, by za usunięcie roweru lub motoroweru z drogi właściciel płacił 105 zł; za każdą dobę parkowania trzeba będzie zapłacić 16 zł. Usunięcie motocykla kosztować ma 209 zł (opłata za dobę przechowywania – 23 zł), a pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – 459 zł (opłata za dobę przechowywania – 35 zł). Najwięcej zapłacą niestosujący się do przepisów właściciele ciężarówek – za usunięcie z drogi pojazdu o masie do 7,5 tony proponuje się stawkę 574 zł, za pojazd o masie powyżej 7,5 tony do 16 ton – 813 zł, a za zabranie pojazdu o dopuszczalnej masie powyżej 16 ton – 1199 zł. Odholowanie auto przewożącego materiały niebezpieczne to dla właściciela koszt 1459 zł.
Propozycje stawek muszą jeszcze zaakceptować radni. Uchwała wejdzie w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.