O tym, że wiosną pojawią się gwiazdki (tak zwane śnieżynki), informowaliśmy już na początku tego roku. Dostajemy jednak pytania o nowe symbole, więc znowu wyjaśniamy, że oznaczają one pojazdy z klimatyzacją. Ma ją większość radomskich autobusów komunikacji miejskiej. Brak jej tylko w najstarszych pojazdach. Będą one jednak w kolejnych latach sukcesywnie wymieniane na nowe. Aby pasażerowie, którym podczas upałów zależy na wyborze konkretnego środka lokomocji (klimatyzowanego) wiedzieli, czy właśnie taki w najbliższym czasie nadjedzie, pojawiły się gwiazdki. Pozwoli to być może także na uniknięcie scysji pomiędzy pasażerami a kierowcami. Zdarzały się przypadki, gdy ktoś domagał się włączenia chłodzenia w pojazdach niewyposażonych w klimatyzację (mylono z nią butle CNG na dachu).
Trzeba tu podkreślić, że gwiazdki (śnieżynki) informują o wyposażeniu autobusu w klimatyzację, a nie o tym, że jest ona akurat w danym momencie uruchomiona. Chłodzenie włączają i wyłączają kierowcy - w zależności od tego, jaka temperatura panuje na zewnątrz. W spornych sytuacjach można kontaktować się dyspozytorami firm przewozowych (numery podaliśmy w dziale KOMUNIKACJA MIEJSKA > dane o operatorach - kliknij tu, by otworzyć w nowym oknie). Jeśli więc w autobusie oznaczonym w systemie gwiazdką nie będzie włączona klimatyzacja, warto najpierw poprosić kierowcę o jej uruchomienie, a gdy to nie pomoże, należy zadzwonić do odpowiedniego dyspozytora, podając numer taborowy autobusu (trzy- lub czterocyfrowy, znajdujący się z przodu i z tyłu wnętrza pojazdu). Niektórzy opisują te przypadki w internecie, ale akurat to na pewno nie spowoduje, że kierowca przeczyta ów wpis i włączy klimatyzację.
Jak już pisaliśmy, ikonka karty płatniczej to prostokąt z zaokrąglonymi rogami oraz poziomym paskiem magnetycznym. Dzięki takiemu oznaczeniu pasażerowie wiedzą obecnie, że dany autobus jest wyposażony w kasownik z możliwością zakupu biletu za pomocą karty płatniczej. W takie urządzenia są wyposażone wszystkie pojazdy elektryczne (kursują one przede wszystkim na liniach 1 i 3, lecz pojawiają się też na liniach 7, 9 czy 12) oraz najnowsze autobusy gazowe (można je spotkać wszędzie tam, gdzie jeżdżą przegubowce, czyli na przykład na liniach 4, 7, 9 i 17 lub innych - takie autobusy każdego dnia obsługują inną linię). Wszystkie następne pojazdy, które będą kupowane w przyszłości, będą wyposażone w kasowniki z ekranem dotykowym. Funkcję płatności kartą ma jedynie pierwszy z nich, czyli pomiędzy pierwszymi a drugimi drzwiami. Można w ten sposób bezgotówkowo kupić bilet jednogodzinny albo dobowy. W trakcie kontroli należy przyłożyć kartę do bezpiecznego czytnika kontrolerskiego, który sprawdzi tylko token takiej transakcji.
Obydwa piktogramy pojawiają się w bezpłatnej aplikacji myBus, na mapie sieci komunikacji w internecie - na stronie rkm.mzdik.radom.pl, a także oczywiście na tablicach przystankowych Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.
W Radomiu nie będzie umieszczanego piktogramu wózka inwalidzkiego, który symbolizuje autobusy niskopodłogowe. Taka ikonka jest w niektórych miastach, ale u nas nie ma takiej potrzeby, bo wszystkie pojazdy są przystosowane do przewozów pasażerów na wózkach. Od kilku lat sto procent radomskiego taboru stanowią autobusy niskopodłogowe.
MZDiK