Posiadanie numeru PESEL umożliwi obywatelom Ukrainy skorzystanie m.in. z opieki zdrowotnej, pomocy społecznej czy założenie firmy w Polsce. Jednocześnie możliwe będzie uzyskanie profilu zaufanego, który ułatwi załatwianie wielu spraw urzędowych przez Internet.
Numer PESEL może uzyskać każdy, kto:
- przybył w okresie od 24 lutego 2022 r. do Polski bezpośrednio z Ukrainy w związku z działaniami wojennymi,
- złoży wniosek do dowolnego urzędu gminy.
Aby uzyskać numer PESEL należy posiadać dokument, który potwierdzi tożsamość. Jeżeli nie ma takiego dokumentu, należy złożyć oświadczenie o jego braku pod rygorem odpowiedzialności karnej. Do wniosku należy dołączyć kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym w rozmiarach 35 x 45 mm.
Wnioski o nadanie numeru PESEL obywatelowi Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym dostępne będą w Wydziale Spraw Obywatelskich przy ul. Moniuszki 9. Wnioski w ukraińskiej i rosyjskiej wersji językowej będzie również można pobrać ze strony: https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-numer-pesel-oraz-profil-zaufany--usluga-dla-obywateli-ukrainy
Wniosek w imieniu osoby małoletniej (dziecka poniżej 18 roku życia), wypełnia rodzic i/lub osoby sprawującej faktyczną opiekę nad dzieckiem.
Podczas składania wniosku zostaną pobrane odciski palców.
Wydanie dokumentu jest bezpłatne.
Z kolei, aby uzyskać profil zaufany należy posiadać:
- działający telefon komórkowy z numerem od polskiego operatora,
- adres e-mail.