Środa 25 września
Aurelii, Kleofasa, Władysława
RADOM aktualna pogoda

Dwie strefy prędkości w Radomiu

dag, Marek Ziółkowski 2011-09-09 19:00:00

Miejski Zarząd Dróg i Komunikacjichce wprowadzić w centrum Radomia strefy uspokojonego ruchu Tempo 30 i zwiększenia dopuszczalnej prędkości jazdy do 70 km/h na wybranych odcinkach ulic - strefa Tempo 70. W ramach konsultacji społecznych MZDiK czeka na opinie oraz uwagi od zainteresowanych mieszkańców.

 

Strefa Tempo 30 zostałaby wprowadzona w ścisłym centrum Radomia - na obszarze położonym między ulicami: 25 Czerwca, Waryńskiego, Traugutta, Tochtermana, Bernardyńską, Lekarską, Wałową, Malczewskiego, Kelles-Krauza, Struga, Pileckiego i Kelles-Krauza (powyższe ulice, stanowiące granicę strefy, nie wchodziłyby w jej skład). Maksymalna prędkość pojazdów na obszarze strefy Tempo 30 byłaby ograniczona do 30 kilometrów na godzinę. Zwiększyłoby to znacząco bezpieczeństwo ruchu na ulicach generujących znaczny ruch pieszy. Ulice objęte strefą TEMPO 30 stałyby się bardziej przyjazne dla niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych, rowerzystów oraz osób starszych i niepełnosprawnych. Takie ograniczenie spowodowałoby także płynniejszą jazdę samochodów i zwiększenie przepustowości skrzyżowań. Średnia prędkość pojazdów poruszających się w ruchu miejskim jest niższa niż 30 km/h, a
jadący z mniejszą prędkością kierowcy są skłonni do zachowywania mniejszych odstępów przy przejeżdżaniu przez skrzyżowania.

W obrębie projektowanej strefy występuje odcinek, na którym nadmierna prędkość pojazdów stanowi potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa. Jest to fragment ul. Kilińskiego od ul. Staszica do ul. Focha. W tym przypadku proponujemy zastosowanie fizycznego elementu uspokojenia ruchu w postaci wyniesionego przejścia dla pieszych. Takie rozwiązanie ogranicza prędkość pojazdów i jednocześnie nie stanowi przeszkody dla uczestników ruchu drogowego - przy zachowaniu właściwej prędkości jazdy. Mając na uwadze stale zwiększający się udział ruchu rowerowego, przy jednoczesnym braku fizycznej możliwości budowy w ścisłym centrum miasta wydzielonej infrastruktury rowerowej, wprowadzenie strefy Tempo 30 umożliwi zachowanie bezpiecznych relacji dla wszystkich uczestników ruchu.

Istotnym elementem poprawiającym bezpieczeństwo w obrębie strefy może być wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na odcinkach ulic Focha oraz Witolda.

Wdrażając strefę Tempo 30 można uzyskać takie efekty, jak ograniczenie liczby pojazdów wykorzystujących centralne ulice miasta do tranzytu międzydzielnicowego oraz znaczące ograniczenie hałasu i emisji spalin dzięki wymuszonej płynności jazdy. Jak wynika z doświadczeń miast, które już wprowadziły i dalej rozwijają strefy, w bardzo istotny sposób przekłada się na wzrost komfortu życia wszystkich mieszkańców. Podobne rozwiązania są standardem w centrach miast zachodniej Europy. W Polsce wprowadziły je już Kraków, Wrocław, Poznań oraz Gdańsk, a wiele następnych miast jest na etapie przygotowań do wprowadzenia stref Tempo 30.

Strefy Tempo 70 objęłyby ulice: Warszawską (od Kusocińskiego do granicy miasta), Żółkiewskiego (w całości), aleję Wojska Polskiego (w całości), Zwolińskiego (w całości), Kielecką (od ronda Łaskiego do granicy miasta), NSZZ Solidarność (w całości), Wolanowską (od NSZZ Solidarność do granicy miasta), Maratońską (w całości), Szarych Szeregów (w całości), Czarnieckiego (w całości) i aleję Grzecznarowskiego (od tunelu pod torami do ronda Matki Bożej Fatimskiej). W obrębie tej strefy zostałaby zwiększona dopuszczalna prędkość jazdy do 70 km/h. Pomimo ustawowego ograniczenia prędkości w mieście do 50 km/h, w uzasadnionych przypadkach dopuszczalne jest zwiększenie prędkości na ulicach, których geometria zapewnia właściwe odseparowanie ruchu samochodowego od pieszego. Z przeprowadzonych obserwacji wynika, że na wyżej wymienionych ulicach rzeczywista prędkość jazdy samochodów jest nie mniejsza niż 70 km/h. Przestrzeganie na tych ulicach ustawowego ograniczenia prędkości przez nielicznych kierowców powoduje skutek odwrotny od zamierzonego, czyli ograniczenie płynności ruchu. W odróżnieniu od centralnych ulic miasta, gdzie zachowanie płynności i bezpieczeństwa wymaga ograniczania prędkości, w tym przypadku dopuszczenie prędkości do 70 km/h wydaje się rozwiązaniem optymalnym. Ze względów bezpieczeństwa zasadne jest pozostawienie ograniczenia prędkości do 50 km/h na dwóch odcinkach ulic tranzytowych: Kieleckiej (od Okulickiego do ronda Łaskiego) oraz 1905 Roku (w całości). MZDiK proponuje też wykonanie wzbudzanej sygnalizacji świetlnej z funkcją okresowego włączania światła czerwonego na przejściu dla pieszych u zbiegu ul. Warszawskiej i Janiszewskiej lub sygnalizatory z fotoradarem włączającym czerwone światło w przypadku przekroczenia prędkości 70 km/h. Wpłynie to na uspokojenie prędkości oraz poprawę bezpieczeństwa przechodniów na tym fragmencie ulicy.

Swoje opinie możecie państwo przesyłać do 15 października 2011 roku (listownie na adres: Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji, 26-600 Radom, ul. Traugutta 30/30A lub pocztą elektroniczną na adres: sekretariat@mzdik.pl).

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych