Poniedziałek 23 września
Bogusława, Tekli, Liberta
RADOM aktualna pogoda

Czy wyłączyć Warszawę z Mazowsza? Komu się to opłaci, a komu nie?

cir 2015-09-26 12:00:00

Kolejne spotkanie „O polityce przy kawie” odbyło się w piątkowy wieczór w restauracji „Parkowa”. Tym razem zaproszenie Magdaleny Lasoty przyjęli Julia Pitera i Wojciech Gęsiak. Najgorętszym tematem dyskusji okazało się wyłączenie stolicy z Mazowsza i dojazdy koleją do pracy w Warszawie.

Od prawej: Magdalena Lasota, Wojciech Gęsiak, Julia Pitera

Julia Pitera jest przeciwna rozdziałowi Warszawy z resztą województwa, gdyż jak powiedziała po nim suma pieniędzy z UE dla stolicy i reszty Mazowsza będzie mniejsza niż nasze województwo otrzymuje obecnie. - A przecież to, że w Warszawie rozwijają się drogi, metro to także dobrze dla reszty województwa, ludziom łatwiej dojechać do pracy i w innych celach - tłumaczyła posłanka.

- Nie zgodzę się - ripostował Wojciech Gęsiak. - My musimy patrzeć z punktu widzenia lokalnych polityków. Suma pomocy dla Mazowsza się zmniejszy, ale wskaźniki mazowieckiej prowincji spadną na tyle, że najbiedniejsze regiony, takie jak niedoinwestowana Ziemia Radomska, na wyłączeniu Warszawy skorzystają nawet trzykrotnie. Warszawa straciłaby dwukrotnie.

Jak stwierdził kandydat PO na senatora należy popracować nad mechanizmami wewnętrznymi by te dysproporcje zmniejszać. – To można zrobić także dziś, gdy Warszawa z „wianuszkiem” dostaje znacznie więcej niż reszta Mazowsza, choć liczba mieszkańców stolicy i reszty regionów jest porównywalna – powiedział Wojciech Gęsiak.

Magdalena Lasota wywołała temat dojazdów do pracy w Warszawie: - Po latach oczekiwań jest wreszcie zatwierdzony plan rozwoju kolei, tak byśmy nie musieli jeździć do stolicy prawie 3 godz. Obecnie remontowany jest odcinek Okęcie – Czachówek, później ma być Radom – Warka. Zakończenie inwestycji przewidziane jest w 2020 r. Najważniejsze, że zapadły decyzje inwestycyjne – stwierdziła kandydatka PO do Sejmu.

- Podróż z Radomia do Warszawy powinna trwać 40 minut i tak zapewne będzie. Ale ludzie nie jeżdżą do Warszawy czy emigrują, nie tylko dlatego, że jest tam praca, ale także dlatego, że są ciekawi świata, chcą zobaczyć coś nowego, tam się po prostu „dzieje” – mówiła Julia Pitera.

Jak dodała posłanka dojazdy pociągami do pracy na świecie, zwłaszcza do stolicy, to normalna rzecz. - Ludzie dojeżdżają do Londynu, Nowego Jorku kolejami po 100 i więcej kilometrów, i nie stanowi to problemu. W stolicy są wyższe płace, ale mieszkanie i życie w Radomiu tańsze. I u nas do tego dojdzie, to jest kwestia rozwoju kolei. Jeśli dojazd będzie szybszy wielu ludzi będzie chętnie mieszkało w Radomiu, a pracowało w Warszawie - tłumaczyła Julia Pitera.

- Musimy też pracować nad tym, by na kolej wrócił ruch towarowy. Taka ilość Tirów jak jeździ po naszych drogach jest na dłuższy czas nie do przyjęcia. Przejazd jednego Tira powoduje taki poziom zniszczenia nawierzchni jak przejazd kilku tysięcy samochodów osobowych. Koszty transportu koleją będą niższe, nie mówić już o ochronie środowiska - zakończył Wojciech Gęsiak, kandydat PO na senatora.

Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych