Si On, Have a nice doomsday
Wernisaż: 31.01.2025 roku, godz. 18.00
Wystawa czynna do 16.03.2025 roku
Kuratorzy wystawy: Magdalena Kownacka, Stach Szabłowski
W obliczu prac Si On przychodzą do głowy apokaliptyczne myśli. Artystka pracuje tak, jakby chciała stworzyć masę krytyczną artystycznych gestów, materii, symboli oraz wizualnej energii – i wywołać eksplozję w świadomości. Jej Sztuka rymuje się z katastroficznymi nastrojami współczesnej kultury. Jednak jeżeli nawet naprawdę jesteśmy w przededniu końca świata, jaki znamy, to Si On nie odwraca od tej perspektywy wzroku, lecz wygląda jej z niecierpliwością. Człowiek nigdy nie czuje się tak pełen życia jak w czasie apokalipsy, a koniec jednego świata jest zawsze początkiem nowego.
Wystawa w MCSW Elektrownia jest największą do tej pory prezentacją twórczości Si On w Polsce. Artystka urodziła się w Korei Południowej, studiowała malarstwo w Japonii, kilka lat mieszkała w Nowym Jorku, aktualnie żyje i tworzy w Krakowie. Nomadyczna biografia Si On – wędrówka przez miejsca, wierzenia, kultury oraz estetyki – znajduje odbicie w jej realizacjach. Jest globalną zbieraczką. Gromadzi wizerunki, symbole, tekstury, przedmioty i praktyki artystyczne. Jedne z jej znalezisk należą do sztuki współczesnej, inne do świata pop, jeszcze inne pochodzą z archetypicznych, pierwotnych źródeł kultury. Artystka łączy je, nawarstwia, przeskalowuje, przetwarza, przeżuwa. Mięsiste, gęste i ogromne prace Si On są obezwładniające. Są tacy, którzy przy nich płaczą. Pozwalają na doświadczenie czasu, który liczony jest jednocześnie w sekundach, w generacjach i w epokach.
Si On, przekracza w swojej twórczości nie tylko granice epok i kultur, lecz również artystycznych gatunków. W obrazach brawurowo łączy różne techniki, zmieniając je w postmalarskie organizmy, jej rzeźby to totemy należące jednocześnie do przeszłości i przyszłości, instalacje zaś przybierają formę dzieł totalnych – tak jak zaprezentowana w Elektrowni monumentalna realizacja „Doomsday“ prezentowana dotychczas w Europie jedynie w ramach Biennale w Wenecji w 2022 roku.
Si On pochodzi z Korei Południowej. Po studiach malarskich w Japonii i kilkuletnim pobycie w Nowym Jorku przeniosła się do Polski, gdzie obecnie mieszka i pracuje. W swojej praktyce eksploruje tematy opresji społecznej i przemocy oraz wrażliwości i podatności na zranienie. Bada powiązania, głębię i bogactwo życia wewnętrznego człowieka, wierząc, że jest on dynamiczną mieszanką doświadczeń, emocji i różnego rodzaju wpływów. Pracując ze złożonością wewnętrznych konfliktów, tworzy swoją sztukę na kształt bogatego i misternego gobelinu. Miesza to, co niskie z wysokim, solidne z bezużytecznym. Nieustannie wymyśla na nowo, przemalowuje i przebudowuje swoje prace. Ta harmonijna i ciągła transformacja sprzyja ciągłemu wzrostowi i odrodzeniom, dostosowując jej praktykę do płynnej natury kreatywności.
Swoje prace prezentowała na licznych wystawach indywidualnych, m.in. Beasts and Blossoms, T293 Gallery, Rzym, 2024, I Am an Outcast From The World, James Fuentes Gallery, Nowy Jork, 2023; A Peace Brimming with Mailce, Edel Assanti Gallery, Londyn, 2023, Shaman Woman, HOS Gallery, Warszawa, 2020; MAM Project 028, Mori Art Museum, Tokjo 2020. Uczestniczyła w wielu wystawach zbiorowych, jak Uncombed, Unforeseen, Unconstrained prezentowaną w ramach Biennale w Wenecji w 2022 czy Farba znaczy krew. Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 2019 roku. Jej prace znajdują się w kolekcjach m.in. Brooklyn Muzeum w Nowym Jorku, The High Museum of Art w Atlancie, Mori Art Muzeum w Tokjo oraz w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie.
Wystawa została objęta honorowym patronatem przez Marszałka Województwa Mazowieckiego Adama Struzika.