Z okazji ustanowionego przez Senat RP Roku Gombrowicza, Muzeum Witolda Gombrowicza we Wsoli ogłosiło w styczniu Ogólnopolski Konkurs na Monodram Gombrowiczowski. Uczestnikami mogły być osoby pełnoletnie i niepełnoletnie, również bez dorobku artystycznego. W konkursie można było zgłaszać przedstawienia zrealizowane w latach 2022 – 2024, oparte na dowolnym tekście lub na kompilacji tekstów pisarza. Ostatecznie organizatorzy otrzymali szesnaście zgłoszeń.
- Odzew na nasze zaproszenie wskazuje, jak inspirującym dla aktorek i aktorów pisarzem jest Witold Gombrowicz – mówi Jacek Wakar, kurator konkursu.
Do II etapu organizatorzy zakwalifikowali osiem realizacji. To przedstawienia bardzo różne. - Zakwalifikowane spektakle to dzieła artystów utytułowanych, którzy z niejednego teatralnego pieca chleb jedli, świeżo upieczonych absolwentów szkół teatralnych, a także aktorek i aktorów na absolutnym starcie, niemal bez żadnego doświadczenia zawodowego – mówi Jacek Wakar. - Są wśród nich propozycje bardziej bogate scenicznie, jak i na wskroś ascetyczne, np. teatr na pustej podłodze. Wszystkie wciągające, intrygujące, charakteryzujące się osobnym charakterem pisma. Ogromnie jesteśmy ciekawi, na jaki rodzaj teatru postawi w ostatni weekend jury – zastanawia się Jacek Wakar.
Monodramy zakwalifikowane do finału to:
Piotr Duszyński, „Gęba przy goleniu”
Anna Kończal-Bochenek, „Ivona”
Artur Krajewski, „Sam na sam”.
Małgorzata Maślanka, „Biesiada u hrabiny Kotłubaj”
Zofia Ścigaj, „Ciało – Polska”
Zofia Wardacka, „Forma upupiona”
Zuzanna Wiatr, „Dziewictwo. Osobna Kategoria istot zamkniętych”
Dorian Zypper, „Jeden olbrzymi szaleniec”.
Finałowe prezentacje monodramów odbędą się 29 i 30 listopada w warszawskim Teatrze Druga Strefa, jednej z ostatnich scen offowych na teatralnej mapie Polski. Spektakle będzie oceniało jury w składzie: Irena Jun (aktorka i reżyserka, jedna z najwybitniejszych postaci nie tylko polskiego teatru, mistrzyni monodramu); Lena Frankiewicz (aktorka, autorka scenariuszy, reżyserka, zmagająca się również z Gombrowiczem) oraz Jacek Cieślak (krytyk teatralny i dziennikarz „Rzeczpospolitej”, redaktor „Teatru” w latach 2013 – 2022). Pula nagród w konkursie wynosi 20 tysięcy złotych.
- Usłyszymy ze sceny fragmenty dramatów z "Iwoną, księżniczką Burgunda" i "Ślubem" na czele, wyimki z opowiadań, nieoczywiste kompilacje tekstów rzadziej czytanych i prawie nigdy nie wystawianych. Artystki i artyści, którzy pokażą swe prace na naszym Przeglądzie, udowadniają, że Gombrowicz to kosmos. Zapraszamy – zachęca Jacek Wakar.
Finałowe prezentacje będzie można obejrzeć po uzyskaniu bezpłatnej wejściówki.
Partnerami konkursu są Samorząd Województwa Mazowieckiego i Teatr Druga Strefa w Warszawie.
Konkurs organizowany jest dzięki dofinansowaniu z budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego.