Ponad 6 kilometrów nowej trasy
Trasa o długości 6,4 km przebiega w układzie północ-południe, po zachodniej stronie Lipska. Początek obwodnicy jest około 350 m na północ od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 754, koniec około 500 m od nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 747.
Obwodnica Lipska, po zbudowaniu i oddaniu do ruchu, wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 79. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Lipsku. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego odbywającego się z Warszawy. Będzie stanowić również uzupełnienie dla nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 747.
Kontrakt
Wykonawcą inwestycji jest Budimex. Umowa o wartości prawie 110 mln zł podpisana została w grudniu 2020 r. Inwestycja jest realizowana w systemie Projektuj i buduj, co oznacza, że zadaniem Wykonawcy jest przygotowanie projektu budowlanego, pozyskania niezbędnych opinii, uzgodnień i decyzji a następnie po uzyskaniu decyzji ZRID wybudowanie drogi.
Mazowsze zyska dziewięć obwodnic
Dzięki Programowi budowy nowych obwodnic na lata 2020-2030, z dziewięciu miast w województwie mazowieckim wyprowadzimy ruch tranzytowy.
Dwie obwodnice, Lipska (DK79) i Pułtuska (DK61/57), są w realizacji. W przypadku obwodnicy Pułtuska, zaawansowanie robót przekroczyło 59 proc. Termin umowny przewiduje zakończenie prac w wiosną 2025 r. W obu przypadkach w procedowaniu są roszczenia wykonawcy, który oczekuje wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Termin wynikający z umowy może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót.
Kolejnych siedem jest w fazie przygotowania dokumentacji projektowej, Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej i materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej.
Trzy obwodnice mają już decyzję środowiskową. W listopadzie 2022 r. uzyskaliśmy ją dla obwodnicy Skaryszewa. Obecnie prowadzimy postępowanie przetargowe na projekt i realizację inwestycji. W styczniu 2025 r. uzyskaliśmy dwie decyzje: dla obwodnicy Zwolenia i Łącka.
Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy.