- Wysyłka Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego to jedna z największych, jeżeli nie największa, akcja wysyłkowa w naszym kraju. Fakt, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych kończy ją przed terminem i to trzy tygodnie przed terminem jest dowodem na pełen profesjonalizm naszej instytucji - mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS i dodaje: - Standard instytucji zaufania publicznego, poza bieżącą i bezpośrednią obsługa klientów, budują także tego typu akcje informacyjno- edukacyjne, bo taką właśnie akcją jest wysyłka IOSKU.
W piątek o godzinie 8:30 Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazał na Pocztę Polską ostatnią transzę 200 tysięcy listów z Informacją o Stanie Konta Ubezpieczonego. Wskazana korespondencja powinna dotrzeć do klientów maksymalnie do najbliższej środy. W sumie ZUS wysłał aż 18,5 mln listów zawierających informację o środkach zgromadzonych na kontach osób ubezpieczonych w Zakładzie. Nieco ponad 2 mln osób odebrało IOSKU drogą elektroniczną, za pośrednictwem własnego profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Akcja wysyłki listów, zgodnie z planem, miała zakończyć się 31 sierpnia.
- Teraz najważniejsze jest to żeby nasi klienci przeczytali list, a nie odłożyli go na bok. Ten list zawiera bowiem bardzo istotne informacje o przyszłości naszych klientów, przyszłości emerytalnej. Nikt za nas tej przyszłości nie zbuduje, ważne więc by tą przyszłość starać się kształtować. Ten list ma m.in. służyć temu celowi - mówi prof. Gertruda Uścińska.
Informacja o Stanie Konta Ubezpieczonego w ZUS odwzorowuje stan naszych finansów na koncie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych na 31 grudnia 2018 r. i obejmuje zwaloryzowane kwoty: kapitału początkowego i składek na ubezpieczenie emerytalne za okres od 1999 do 2017 r. We wskazanych kwotach uwzględniona jest już tegoroczna czerwcowa waloryzacja ze wskaźnikiem 109,2 proc. Dodatkowo nasz kapitał z listu z ZUS ubogacony jest o wpłacone składki z całego 2018 r. Miniony rok mamy dodatkowo w IOSKU rozbity na poszczególne miesiące z przypisanymi do nich kwotami wpłaconych składek. Klienci odkładający składki w tzw. II filarze w ZUS dowiedzą się z listu również jak wygląda stan ich subkonta. Obok kwoty ogólnej, stan subkonta oraz kwota przekazana przez ZUS do Otwartego Funduszu Emerytalnego (jeżeli klient odkłada jeszcze środki w OFE) przedstawione są z wyróżnieniem składek, które należało odprowadzić i które zostały rzeczywiście odprowadzone. W większości przypadków obie kwoty są tożsame.
Wszyscy ubezpieczeni, którzy ukończyli 35 lat, otrzymają w Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego również symulację hipotetycznej emerytury obliczoną z samego tylko konta ubezpieczonego oraz z konta i subkonta w ZUS. Zakład stosuje dwa warianty tych wyliczeń. Jeden uwzględnia naszą dalszą pracę, aż do ukończenia wieku emerytalnego przy wpływie składek w uśrednionej wysokości z dotychczasowych lat pracy, a drugi przyjmuje, że kończymy już aktywność zawodową i więcej nie składkujemy. Pamiętajmy przy tym, że te wyliczenia to tylko pewna prognoza, która będzie się zmieniać wraz z podejmowanymi w naszym życiu decyzjami co do dalszej kariery zawodowej.