Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, to w ciągu najbliższych tygodni otrzymasz z ZUS list z podsumowaniem wpłat na swój indywidualny numer rachunku składkowego. To ostatni raz, kiedy taka wiadomość będzie przekazana w formie papierowej. W przyszłym roku informacja o sposobie rozliczenia wpłat będzie dostępna w formie elektronicznej na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych staje się liderem elektronizacji. Chcemy być nowoczesnym urzędem, dlatego podjęliśmy decyzję, aby ostatni raz wysyłać informację do przedsiębiorców w formie listu. Od przyszłego roku będzie ona zamieszczana na PUE ZUS. Płatnicy, którzy nie mają konta na platformie wraz z wysyłaną informacją o saldzie otrzymają ulotkę o korzyściach z posiadania profilu na PUE - podkreśla prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS.
Warto przeczytać
Dzięki korespondencji każdy przedsiębiorca będzie mógł się dowiedzieć, w jakiej wysokości wpłacił w ubiegłym roku składki na swój indywidualny rachunek i jakie należności zostały z nich pokryte. Na koniec dowie się także, czy jego konto jest rozliczone na tzw. "zero", czy też występuje nadpłata lub niedopłata.
Ponad 45% listów, które trafią do województwa mazowieckiego, poinformują o nadpłacie na koncie, a tylko 23,5% o niedopłacie. Przedsiębiorcy nie muszą się jednak obawiać, że list jest wezwaniem do zapłaty nieopłaconych składek. „Wychodzimy z założenia, że każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć jakie jest jego saldo. To elementarna wiedza przy prowadzeniu biznesu” – wyjaśnia prof. Uścińska.
Przesłanie przedsiębiorcom informacji o stanie bieżących rozliczeń składkowych jest możliwe dzięki wprowadzeniu e-składki. Od 1 stycznia 2018 r. wszystkie składki wpłacane są na indywidualny numer rachunku składkowego (NRS) jednym zwykłym przelewem. ZUS rozdziela wpłaty na pokrycie składek na ubezpieczenia i fundusze, a następnie rozlicza je począwszy od najstarszej należności. Zmiana ta spowodowała, że zamiast trzech lub czterech wpłat do ZUS wpływa tylko jedna łączna wpłata.
Każdy płatnik składek, który otrzyma korespondencję, powinien dokładnie ją przeczytać. W liście może się pojawić np. informacja o nawet groszowej czy kilkugroszowej niedopłacie lub nadpłacie. Przedsiębiorcy powinni sprawdzić otrzymane zestawienie wpłat ze swoimi księgami finansowymi i zweryfikować, czy sytuacja przedstawiona przez Zakład zgadza się z tą, którą oni mają po swojej stronie. Przy niewielkich kwotach niedopłaty lub nadpłaty można je skorygować pomniejszeniem lub powiększeniem najbliższej płatności. Przy większych należy skontaktować się z placówką ZUS.