W 2019 r. NIK zapowiada podjęcie szeregu ważnych społecznie tematów. Wśród głównych obszarów kontroli znajdą się: opieka zdrowotna, funkcjonowanie administracji publicznej oraz ochrona środowiska. Sprawdzone zostaną także efekty wdrażania programów operacyjnych na lata 2014–2020 w ramach Polityki Spójności.
W planach jest także kontrola pt. „Utworzenie i funkcjonowanie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie”. NIK sprawdzi czy działania związane z tworzeniem i organizacją Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie były prawidłowe i czy zapewniły pełną realizację przez tę jednostkę jej ustawowych zadań?
W przypadku odpadów kontrola będzie obejmowała „postępowanie z odpadami komunalnymi po przetworzeniu w instalacjach mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych (MBP).
Pytanie definiujące cel główny kontroli brzmi: Czy administracja publiczna oraz prowadzący instalacje podjęli właściwe działania na rzecz zgodnego z przepisami przetwarzania odpadów powstałych w instalacjach MBP?
Co jeszcze sprawdzi NIK? Np. to, jak państwo wspiera rozwój elektromobilności, jak walczy z nadmierną emisją spalin i jak poprawia efektywność energetyczną w gospodarce. Inne ważne problemy, z którymi zmierzy się Izba to: funkcjonowanie programu „Rodzina 500 plus”, usprawnienie pracy sądów, niebezpieczne odpady na dnie Bałtyku, obsługa cudzoziemców w polskich urzędach czy warunki pracy nauczycieli.
Izba oceni także działania administracji publicznej na rzecz ubogich, wykluczonych i poszkodowanych przez los. Co zrobiono, by zaspokoić potrzeby mieszkaniowe rodzin z niskimi dochodami? Czy osoby z autyzmem i zespołem Aspergera mają możliwość efektywnego przygotowania do pracy i samodzielnego życia? Jak wygląda pomoc dla matek z małymi dziećmi i kobiet w ciąży potrzebujących schronienia?
Pod lupą kontrolerów znajdzie się także stan nawierzchni dróg krajowych, program modernizacji najważniejszych służb (Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa) czy segregacja śmieci i postępowanie z odpadami komunalnymi.
W Planie pracy NIK na 2019 rok znalazło się łącznie 111 kontroli. Najrozleglejszą z nich jest kompleksowa kontrola wykonania budżetu państwa, która będzie prowadzona w 110 częściach budżetowych i wybranych jednostkach. NIK będzie też kontynuować swoją misję audytora zewnętrznego w Radzie Europy i OECD. Poza kontrolami planowymi Izba corocznie przeprowadza również kontrole doraźne, które umożliwiają szybkie reagowanie na występujące problemy. Przykładowo w 2017 r. było ich 107.
Wśród przyjętych do realizacji w 2019 r. tematów kontroli przeważa problematyka związana z opieką zdrowotną, funkcjonowaniem administracji publicznej, ochroną środowiska, budżetem państwa, stanem finansów publicznych, transportem, gospodarką, bezpieczeństwem obywateli, oświatą oraz rozwiązywaniem szeroko pojętych problemów społecznych.