Decyzje związane z estetyką są oczywiście istotne, jednak przy wyborze bramy garażowej ważne są także inne aspekty. Na co jeszcze, poza designem, należy zwrócić uwagę, dobierając bramę? Które z dostępnych na rynku rozwiązań jest najlepsze dla danego rodzaju garażu? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym tekście.
Rodzaje bram garażowych – popularne rozwiązania
Producenci bram garażowych oferują co najmniej kilka rozwiązań. Każde z nich ma określone atuty i powstało jako odpowiedź na zapotrzebowanie użytkowników.
Brama garażowa skrzydłowa
Najbardziej klasyczne rozwiązania to bramy skrzydłowe. Doskonale nadają się do budynków, w których ze względów konstrukcyjnych czy technicznych nie można zastosować innego rozwiązania. Często wybierane są do niewielkich garaży remontowanych. Pozwalają na wykorzystanie całej przestrzeni pomieszczenia, ponieważ otwierają się na zewnątrz. Bramy skrzydłowe odznaczają się stosunkowo niską ceną z uwagi na techniczną prostotę rozwiązania (brak napędu i konstrukcji podtrzymującej płaszcz bramy po otwarciu).
Skrzydłowa brama garażowa nie zawsze może zostać zastosowana przy dużym nachyleniu podjazdu, na co należy zwrócić uwagę, wybierając rodzaj przegrody do własnego garażu.
Bramy rolowane
Alternatywą dla bram skrzydłowych są ich rolowane odpowiedniczki. Technicznie i wizualnie bliskie są okiennym roletom zewnętrznym. Podobnie jak bramy skrzydłowe, nie zajmują miejsca wewnątrz garażu, jednak wymagają instalacji kasety mieszczącej zwój rolety w nadprożu. Kasetę można zainstalować również na zewnątrz, na elewacji budynku.
Nieco inną wersją typowej bramy rolowanej jest brama rolowana, która po otwarciu nie jest rolowana, lecz jej płaszcz prowadzony jest w wąskich prowadnicach pod sufitem. To rozwiązanie doskonale sprawdza się w niskich garażach.
Bramy rolowane dobrze spełniają swoją funkcję przy stromych podjazdach. Wymagają instalacji napędu.
Uchylne bramy garażowe
Uchylna brama garażowa to stosunkowo proste i niedrogie rozwiązanie, które sprawdzi się w większości garaży. Płaszcz bramy po otwarciu znajduje się w konstrukcji zamocowanej pod sufitem garażu. Taka brama wymaga nadproża o wysokości, która odpowiada co najmniej minimalnej wysokości stelażu podtrzymującego płaszcz bramy po otwarciu.
Bramy uchylne nie potrzebują napędu elektrycznego i odznaczają się szerokim zakresem zastosowań. Przy bardzo stromych podjazdach należy sprawdzić przed montażem, czy brama da się otworzyć.
Bramy segmentowe
W przypadku klasycznej bramy segmentowej płaszcz po otwarciu schowany jest w stelażu instalowanym pod sufitem garażu. Pewnym wariantem takiego rozwiązania jest brama segmentowa boczna, której konstrukcja podtrzymująca płaszcz montowana jest na jednej ze ścian pomieszczenia.
Bramy segmentowe świetnie sprawdzają się w przypadku dużych otworów wjazdowych oraz przy stromych podjazdach. Wymagają pewnej powierzchni stropu czy ściany dla zainstalowania konstrukcji. Są napędzane elektrycznie.
Z czego wykonane są bramy garażowe?
Współczesna brama garażowa najczęściej wykonana jest z odpornego na korozję, plastycznego aluminium. Zaletą aluminium jest również jego niewielka waga, co sprawia, że otwieranie i zamykanie ręczne jest łatwe. Przy napędach elektrycznych z kolei nie trzeba montować dużych silników, które są droższe, pobierają większe ilości energii i zajmują więcej miejsca.
Bramy garażowe mogą być ocieplane lub nie. W przypadku garaży w bryle budynku jednorodzinnego korzystniej jest wybrać tę pierwszą opcję z uwagi na lepszą termoizolacyjność bramy. W garażach wolnostojących, podobnie jak w wielostanowiskowych w budynkach wielorodzinnych, zwykle stosuje się bramy nieocieplane.
Ciekawą alternatywą dla aluminium jest lite drewno. Niektórzy producenci proponują je nie tylko w przypadku bram skrzydłowych, co jest rozwiązaniem najbardziej oczywistym, nawiązującym do tradycji, ale również w przypadku bram uchylnych czy segmentowych.