Diagnoza SI – na czym polega?
Diagnoza SI to pierwszy i niezbędny krok w ocenie funkcjonowania zmysłowego dziecka. Proces ten polega na dokładnej analizie sposobu, w jaki dziecko przetwarza bodźce sensoryczne i reaguje na nie w różnych sytuacjach. Terapeuta integracji sensorycznej, przeprowadza szereg testów i obserwacji, aby zidentyfikować, które obszary integracji sensorycznej mogą być zaburzone.
Podczas diagnozy terapeuta ocenia różne aspekty funkcjonowania dziecka, takie jak koordynacja ruchowa, zdolności równoważne, reakcje na dotyk, dźwięki czy wzorce zachowań w kontekście bodźców zewnętrznych. Prawidłowo postawiona diagnoza SI pozwala zrozumieć, dlaczego dziecko może mieć trudności z koncentracją, nauką, czy wykonywaniem codziennych czynności, takich jak ubieranie się czy jedzenie. Jest to kluczowe, aby móc wdrożyć odpowiednie metody terapii, które będą odpowiadały indywidualnym potrzebom dziecka.
Terapia SI – jak wspiera rozwój dziecka?
Na podstawie wyników diagnozy, opracowywana jest indywidualnie dostosowana terapia integracji sensorycznej, która ma na celu poprawę przetwarzania bodźców sensorycznych. Terapia opiera się na dostarczaniu kontrolowanych bodźców zmysłowych w taki sposób, aby wspomagać dziecko w lepszej organizacji informacji płynących z otoczenia. Dzięki regularnym sesjom terapii, dziecko uczy się, jak właściwie reagować na bodźce, co przekłada się na poprawę funkcjonowania w różnych obszarach życia.
Terapia SI prowadzona jest w specjalnie wyposażonych salach terapeutycznych, które umożliwiają pracę z różnymi zmysłami. Dzieci mają dostęp do różnorodnych pomocy, takich jak huśtawki, piłki, równoważnie, materace czy narzędzia do stymulacji dotykowej i proprioceptywnej. Terapia ta często jest postrzegana przez dzieci jako zabawa, choć w rzeczywistości jest to starannie zaplanowany proces terapeutyczny, który poprawia ich zdolności adaptacyjne, motoryczne i poznawcze.
Terapia SI pomaga dzieciom w wielu aspektach, takich jak:
• poprawa koordynacji ruchowej,
• lepsze radzenie sobie z bodźcami dotykowymi, dźwiękowymi czy wzrokowymi,
• zwiększenie zdolności koncentracji i uwagi,
• lepsze radzenie sobie z emocjami i stresem,
• poprawa zdolności manualnych i funkcji poznawczych.
Dla kogo jest diagnoza i terapia SI?
Zarówno diagnoza SI, jak i terapia SI, są szczególnie ważne dla dzieci, u których występują trudności w zakresie integracji sensorycznej. Wśród typowych objawów, które mogą wskazywać na potrzebę diagnozy SI, znajdują się nadwrażliwość lub podwrażliwość na bodźce (np. hałas, dotyk), trudności w koncentracji, problemy z koordynacją ruchową, nadmierna ruchliwość lub przeciwnie – wycofanie. Zaburzenia SI mogą występować u dzieci z różnymi schorzeniami, takimi jak autyzm, ADHD, zaburzenia rozwojowe czy opóźnienia w rozwoju mowy, ale także u dzieci bez żadnych zdiagnozowanych problemów rozwojowych.
Dzięki terapii integracji sensorycznej dzieci z zaburzeniami SI mogą osiągnąć znaczną poprawę w zakresie codziennego funkcjonowania, co przekłada się na lepsze radzenie sobie w środowisku szkolnym, lepszą komunikację z rówieśnikami oraz większą samodzielność w życiu codziennym.