Jak wykazują badania, rower jest coraz chętniej wybieranym środkiem transportu. Powody? Jest przyjemniej, zdrowiej, często szybciej oraz taniej, w porównaniu z jazdą komunikacją miejską lub autem. Jak wynika z danych MPK Radom, średnia prędkość komunikacyjna wynosi 22,4–24,2 km/h. Gorzej przedstawia się sytuacja w większych miastach. Według danych ZTM Warszawa, średnia prędkość komunikacyjna w przypadku linii zwykłych autobusowych wyniosła ok 21 km/h.
Szybciej do pracy przemieścimy się samochodem, chociaż średnie prędkości jazdy w miastach nie należą do spektakularnych. Średnia prędkość samochodu na ulicach Warszawy wynosiła 39 km/h. Niewiele lepiej było w Łodzi (średnio 40 km/h). Jednak i w tej sytuacji skutecznie mogą nas spowolnić okoliczności takie jak dodatkowe utrudnienia w ruchu czy konieczność przygotowania auta do jazdy zimą. Do tego doliczyć należy koszty paliwa, parkingu, napraw...
Zalety jazdy rowerem
Zgodnie z badaniem opublikowanym w 2016 roku przez TNS Polska, przeprowadzonego na zlecenie Ministerstwa Sportu i Turystyki, chęć dojazdów rowerem do miejsca pracy lub nauki zadeklarowała jedna piąta ankietowanych. Wyniki badania pokazały również, że najczęstszą motywacją do korzystania z jednośladów w codziennych dojazdach była dla badanych przyjemność z jazdy, chęć zadbania o kondycję fizyczną oraz oszczędzenia czasu i pieniędzy.
Okazuje się również, że pracownik dojeżdżający rowerem do pracy rowerem może być dla pracodawcy atrakcyjniejszym członkiem zespołu aniżeli osoba korzystająca z samochodu czy autobusu. Dlaczego? Jak wynika z Ośrodka Badań OBOAK, aż 51% Polaków uważa, że dojazdy do pracy samochodem zmniejszają naszą efektywność. To dlatego coraz więcej przedsiębiorców zachęca swoich pracowników do korzystania z rowerów w celu dojazdu do pracy.
W ubiegłorocznym badaniu firmy Payback obecność takich zachęt zadeklarowało ponad 20% ankietowanych zamieszkujących miasta liczące 150–300 tys. mieszkańców. W niektórych firmach pracownicy korzystający z rowerów otrzymują nawet premie finansowe. Jednak zachętę stanowi przede wszystkim zapewnienie przez pracodawcę specjalnej infrastruktury np. parkingu czy wiaty.
Potrzebna infrastruktura
Jak oceniają przedstawiciele firmy AJ Produkty, która projektuje m.in. elementy infrastruktury dla cyklistów, stojak do rowerów to absolutne minimum, jeśli pracodawca zamierza choćby w minimalnym stopniu zachęcić swoich pracowników do korzystania z roweru. W zależności od potrzeb instytucji, istnieje tutaj szeroki wybór rozwiązań. Są tu zarówno tradycyjne elementy do zakotwiczenia w podłożu, jak i stojaki naścienne. Wśród tych drugich znajdują się takie, które umożliwią np. zaparkowanie rowerów pod kątem 45 stopni, dzięki czemu można lepiej zagospodarować przestrzeń. Rowery można przy tym zaparkować przodem lub tyłem, dzięki czemu pracownicy będą mogli wygodniej je ustawiać.
Innym rozwiązaniem, które z pewnością doceni każdy rowerzysta, jest zamykana wiata rowerowa. Nie tylko umożliwia ona zaparkowanie jednośladów, ale także dodatkowo ochrania je przed niekorzystnymi zjawiskami, np. deszczem, gradem czy opadającymi liśćmi. Zamknięcie wyposażone jest w różnego rodzaju mechanizmy bezpieczeństwa, takie jak zamek szyfrowy z klawiaturą kodową, co dodatkowo zabezpiecza rowery przed dostępem osób niepowołanych. Zdaniem ekspertów z AJ Produkty, nowoczesna i lekka konstrukcja z pewnością wiele powie o kulturze organizacyjnej firmy i będzie stanowiła swojego rodzaju wizytówkę przedsiębiorcy.
Wykorzystanie roweru jako środka transportu ma wiele zalet. Korzystamy na tym zarówno jeśli chodzi o poprawę zdrowia, kondycji, jak i o nasze samopoczucie. Jak dowodzą badania, czas dojazdu jednośladem do wyznaczonego celu jest w wielu sytuacjach porównywalny z osiągami autobusu czy nawet samochodu. Drogę do pracy z pewnością milej jest spędzić na siodełku, znajdując się w ruchu, aniżeli tkwiąc w korku i czekając na kolejną zmianę świateł. Korzystając z jednośladu, oszczędzamy również pieniądze, chociaż ten aspekt, w porównaniu do innych zalet, nie jest dla rowerzystów najistotniejszy.