Główne zmiany będą dotyczyć czasu pracy kierowcy
Czas pracy kierowcy 2021 - o czym powinna wiedzieć każda firma transportowa? Pakiet mobilności zaznacza, że w ciągu 8 tygodniowego wymiaru pracy kierowca musi wrócić do bazy firmy, lub miejsca swojego zamieszkania. Poza tym niezmiennie będzie przysługiwać odpoczynek po 4,5 godzinach jazdy, a także przerwa w ciągu tygodnia wynosząca 45 godzin. Oprócz tego pozostanie wersja skrócona, czyli 24-godzinny postój. Natomiast w tym przypadku niezbędna okaże się rekompensata w postaci dodatkowego czasu wolnego. Oczywiście kierowca jest zobowiązany do skrupulatnego dokumentowania każdej z tych czynności.
Nowe tachografy i wydłużony czas przechowywania danych
Pakiet mobilności wprowadzi wiele istotnych zmian związanych z czasem przechowywania danych z tachografu. Zgodnie z treścią prawa firmy będą musiały dokumentować zapis z ostatnich 56 dni, a przy każdorazowej kontroli służb celnych, granicznych, czy policji kierowca jest zobowiązany do przedstawienia wyników urządzenia. Oprócz tego wersja cyfrowa i analogowa zostanie stopniowa zastąpiona tachografem II generacji. Dzięki temu kontrola kierowców będzie jeszcze łatwiejsza, a zwłaszcza w kwestii przekraczania granic. Jednak na te zmiany jeszcze chwilę poczekamy, bo najobszerniejsze zapisy pakietu mobilności mają być wdrożone dopiero po 18 miesiącach od podpisania dokumentu. Natomiast od 2024 roku pojawią się specjalistyczne urządzenia, które w sposób zdalny będą wykrywać naruszenia zapisywane przez tachograf.
Wydłużenie godzin jazdy, dwuosobowa załoga i delegowanie w transporcie
Zgodnie z nowymi zapisami kierowca będzie mógł wydłużyć trasę o jedną, lub dwie godziny, kiedy jest to niezbędne, aby wrócić do bazy w celu odebrania odpoczynku. Jednak nawet w tym przypadku pracownikowi należy się rekompensata. Oprócz tego pozostaje opcja załogi dwuosobowej, a tym samym odbywania przerwy w trasie. Jeśli chodzi o delegowanie w transporcie, to zostają z niego zwolnieni kierowcy wykonujący przewozy tranzytowe, bilateralne, typu cross trade, czy kombinowane. Co więcej, obluzowanie dotyczy wyłącznie przy ręcznym notowaniu przekraczania granic. Dla pozostałych przypadków sposób zgłaszania delegacji zostaje mocno uproszczony. Firmy będą musiały jedynie wysłać zgłoszenie za pomocą systemu IMI, a kierowca będzie zobowiązany do posiadania wersji papierowej.
Zmiany w kwestii zawodu przewoźnika
Pakiet mobilności obejmuje szczegółowe opisanie zawodu przewoźnika i obowiązujących uprawnień. Każdy kierowca będzie musiał posiadać zezwolenie, a także gwarancję finansową w wysokości 1800 euro na pierwszy pojazd i 900 na kolejne. Poza tym firmy powinny posiadać swoją siedzibę. Niezmienna pozostaje kwestia wypełniania karty kierowcy i sprawnego tachografu. Wprowadzenie pakietu ma na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na drogach, a także usprawnienia procesu transportu. Co więcej, w dokumencie uwzględniono aspekt pandemiczny. W związku z tym pojawią się nowe zasady przedłużania ważności dokumentów. Ponadto nie zabraknie zdalnej kontroli nad zapisem tachografu. Firmy powinny przygotować się na stopniowe wprowadzanie istotnych zmian, które w perspektywie kilku lat znacząco wpłyną na funkcjonowanie przedsiębiorstw transportowych.