W październiku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wprowadził pierwsze e-wizyty, dzięki którym klienci mogą umówić się z ekspertem na zdalną konsultację. Przez ten okres zarezerwowano 1122 e-wizyty w ZUS. Od 4 listopada usługa będzie dostępna we wszystkich placówkach ZUS.
Formalności są niezwykle proste. Wystarczy umówić e-wizytę za pomocą strony www.zus.pl/e-wizyta. Później, na dzień przed spotkaniem, klient ZUS otrzymuje SMS-a z przypomnieniem o e-wizycie na wskazany podczas rejestracji numer telefonu. W dniu e-wizyty, na godzinę przed spotkaniem, otrzyma mail z linkiem. Po kliknięciu nastąpi połączenie z pracownikiem ZUS. Klient powinien posługiwać się smartphonem lub komputerem z kamerką i mikrofonem. Konsultacje odbywają się w dni robocze w godzinach 9.00-14.30.
E-wizytę trzeba umawiać w placówce ZUS, która jest właściwa ze względu na miejsce zamieszkania. Inaczej jest w przypadku płatników składek, bo tam powinien być to oddział ZUS właściwy ze względu na adres firmy. W trakcie rezerwacji podaje się kod pocztowy, więc system podpowiada, w którym oddziale taką wizytę można umówić.
Wypadło Ci coś ważnego? Zrezygnuj z e-wizyty
Eksperci byli gotowi na każdą e-wizytę, jednak w samym październiku w 350 przypadkach nie pojawili się na nich klienci. Warto zatem przypomnieć, że gdyby wypadło nam coś ważnego albo porada nie była już potrzebna, to należy zrezygnować z e-wizyty. Dzięki temu skorzysta z niej ktoś inny.
„Bezpośrednio po dokonaniu rezerwacji oraz w dniu e-wizyty przekazujemy link do rezygnacji z e-wizyty, jeśli klientowi coś wypadło, albo już jej nie potrzebuje. Apeluję, aby korzystać z tej funkcji, jeśli wiemy, że się nie weźmiemy udziału w e-wizycie, ponieważ w tym czasie z usług Zakładu może skorzystać ktoś inny z równie ważną i pilną sprawą” - wyjaśnia prof. Gertruda Uściska, prezes ZUS.
Pierwsze e-wizyty w ZUS ruszyły 19 października w siedmiu oddziałach: trzech w Warszawie, w dwóch w Poznaniu, w Krakowie i we Wrocławiu. Od 26 października na e-wizyty można było umawiać się w kolejnych oddziałach ZUS, m.in. w Lublinie, a od 4 listopada nowa opcja jest już dostępna w całej Polsce.
Jeśli klient będzie chciał uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty. W e-wizycie może też wziąć udział opiekun faktyczny lub prawny. Wtedy klient powinien zaznaczyć odpowiednią opcję na etapie rezerwacji. Jeżeli klient ma pełnomocnictwo, które jest zarejestrowane w ZUS, może także odbyć e-wizytę w imieniu innej osoby.