– Stoimy przed ogromnymi globalnymi wyzwaniami, czyli musimy się przygotować na ograniczenie smogu i lepsze zagospodarowanie wód deszczowych i tych, które płyną przez nasze miasto, dbanie o zieleń – mówi agencji Newseria Biznes Michał Pierończyk, II zastępca prezydenta Rudy Śląskiej. – Są już pozyskane pieniądze na „Chronimy Krople Deszczu”, więc zbiorniki retencyjne. Będziemy też zachęcali mieszkańców do tego, żeby sami retencjonowali wodę zakresie, w jakim są w stanie to robić.
Jak podkreśla, tego typu działania wpisują się w motto miasta, zakładające, że Ruda Śląska ma stać miastem przyjaznym do zamieszkania, pracy i wypoczynku. Plan rozwoju w tym zakresie na najbliższą dekadę precyzuje strategia na lata 2014–2030, szeroko skonsultowana przed przyjęciem z mieszkańcami miasta i aktualizowana w ubiegłym roku. Dokument kładzie szczególny nacisk właśnie na integrację poszczególnych dzielnic miasta i rozwój komunikacyjny.
– Ruda Śląska jest średnim miastem leżącym w obrębie metropolii. Dojazd jest łatwy, ale my chcemy ułatwić go jeszcze bardziej i wykorzystać to jako przewagę konkurencyjną. Mowa tu o połączeniu autostrady A4 i Drogowej Trasy Średnicowej Trasą N-S, północ-południe. Budujemy ją od 2010 roku i co jakiś czas dokładamy kolejne odcinki. Chcemy do 2022 roku zakończyć to połączenie, co stworzy pewien kręgosłup komunikacyjny naszego miasta – mówi Michał Pierończyk.
Budowana w etapach i z unijnym współfinansowaniem trasa rudzka to jedna ze sztandarowych inwestycji miasta. Ma pełnić rolę obwodnicy dla dzielnic Godula, Orzegów i Ruda, przejmując ruch tranzytowy w tym rejonie i uwalniając kolejne tereny inwestycyjne. To z kolei ma pobudzić lokalny rynek nieruchomości. Jak podkreśla wiceprezydent miasta, pierwsze symptomy tego ożywienia są już widoczne.
– Nieruchomości się otwierają, pytają o nie inwestorzy, to jest szansa na większe podatki z tego tytułu. Aby ten rozwój był pełny, droga powinna być pociągnięta dalej na południe, do Mikołowa, i na północ, do Bytomia. Pracujemy już nad dokumentacją projektową, aby było to możliwe – mówi Michał Pierończyk. – Ma to szczególne znaczenie dla mieszkańców dzielnic, dla których ta droga będzie stanowić obwodnicę. Łatwiej będzie z nich wyjechać i dostać się na trasy szybkiego ruchu. To też stworzy drugi filar dla rozwoju miasta, czyli uporządkuje dzielnice i uspokoi ruch.
Przeniesienie części ruchu samochodowego na obwodnicę stworzy z koli podstawę do rozwoju komunikacji zbiorowej.
– Coraz więcej osób będzie się zwracało ku transportowi zbiorowemu, bo dojdą do wniosku, że samochodem będą jechać trzy razy dłużej – mówi Pierończyk. – Mieszkańca Polski czeka zastanowienie się nad tym, czy posiadać samochód, czy nie. Myślę, że na przestrzeni następnych kilkunastu lat będziemy tak sobie organizować życie, żeby nie przemieszczać się własnym samochodem lub nie jako jedyna osoba w samochodzie. Pola do optymalizacji jest bardzo dużo.
Oprócz rozwoju komunikacyjnego władze miasta skupiają się również na infrastrukturze sportowej, uatrakcyjnianiu oferty kulturalnej i rewitalizacji publicznych przestrzeni, dzięki której Ruda Śląska ma być bardziej przyjazna mieszkańcom.
– O tym myślą mieszkańcy – o mieście przyjaznym do zamieszkania i dobrym do rekreacji. To jest zasadniczy cel strategii rozwoju miasta do roku 2030 – mówi Michał Pierończyk.
Sztandarową inwestycją w tym zakresie, dobiegającą końca, jest Trakt Rudzki, ścieżka pieszo-rowerowa, a miejscami także rolkarska, która ma połączyć obiekty sportowe, parki, skwery oraz miejsca związane z historią Nowego Bytomia i Wirku. W ramach projektu zrewitalizowanych zostanie łącznie 7 dużych obszarów zielonych o łącznej powierzchni 35 ha..
– Trakt Rudzki jest drugim elementem naszego rozwoju, w tym przypadku mówimy o przemieszczaniu się w inny sposób niż samochodem, czyli rowerem, pieszo, na rolkach. Ta idea będzie dźwignią rozwoju naszego miasta – mówi Michał Pierończyk.