Rośnie liczba e-kupujących
Według Gemius i raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”, który jest siódmym z rzędu raportem z przeprowadzonych w naszym kraju badań, systematycznie rośnie odsetek osób kupujących online. W 2015 roku było to 54 proc. wszystkich internautów, w 2018 roku 56 proc., a w czerwcu 2019 roku - już 62 proc. Zwiększa się też zainteresowanie polskich e-konsumentów zakupami w sklepach zagranicznych. Dziś kupuje w nich 26 proc. internautów, czyli o 3 punkty procentowe więcej niż rok temu.
Rośnie nie tylko liczba e-kupujących, ale i samych sklepów internetowych, w których mogą oni dokonywać zakupów. Według danych Bisnode w ciągu ostatnich 5 lat liczba sklepów online wzrosła o 24 proc. Na początku 2018 roku takich witryn działających na polskim rynku było ponad 29,1 tys., podczas gdy na początku 2013 roku - 21,1 tys. Rocznie pojawia się około 8-9 tys. nowych sklepów; niestety część z nich szybko kończy swoją działalność, nie znajdując wystarczającej liczby klientów na to, aby stać się rentowną inwestycją dla właścicieli.
Dlaczego kupujemy online?
Największą motywacją dla polskich e-kupujących jest możliwość kupowania w sklepach internetowych dosłownie zawsze, przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. 75 proc. respondentów docenia to, że są one dostępne także w niedziele niehandlowe, w święta i dni wolne od pracy. Około 72 proc. respondentów w badaniu Gemius podkreślało, że korzysta z oferty sklepów online, ponieważ nie wiąże się to z koniecznością jazdy do sklepu stacjonarnego, stania w kolejkach i w korkach czy poszukiwania miejsca parkingowego. Z kolei 68 proc. badanych podało, że dzięki e-sklepom ma nieograniczony czas wyboru, może dowolnie długo namyślać się nad podjęciem decyzji i dokonać najbardziej przemyślanego zakupu.
Kiedy robimy zakupy w sklepach internetowych?
Polacy najczęściej robią zakupy nie w weekendy czy wieczorami, kiedy mogą oderwać się od obowiązków zawodowych i rodzinnych, ale właśnie podczas pracy, w dni robocze. Według badań przeprowadzonych przez Ceneo.pl szczyty zakupowe wyraźnie widać po pierwszym i dziesiątym dniu miesiąca. Pokrywa się to czasowo z dniami, kiedy większość pracowników otrzymuje swoje wynagrodzenie.
Polacy decydują się na zakupy w sklepach online coraz częściej, ponieważ uznają je za bezpieczne i szybkie. W dodatku dostawa nie musi być kosztowna - wystarczy kupować w sklepach, w których często zapewniane są darmowe przesyłki zamówionych towarów.
Jak już wspomnieliśmy, rodzimi konsumenci generują w sklepach internetowych dwa szczyty zakupowe - około 1 i 10. dnia miesiąca. To zwiększone zainteresowanie zakupami online utrzymuje się w praktyce przez pierwszą część miesiąca. Konsumenci zazwyczaj dokonują zakupów w internecie w godzinach porannych. Transakcje realizowane są też w godzinach późnopopołudniowych.
3 ostatnie miesiące roku czasem wzmożonych zakupów online
Okresem wzmożonych zakupów w ciągu roku jest ostatni kwartał. Najprawdopodobniej spowodowane jest to faktem, że na ostatnie trzy miesiące roku przypadają Black Friday, Cyber Monday oraz Dzień Darmowej Wysyłki (4 grudnia). Ponadto w grudniu wielu z nas kupuje prezenty dla bliskich, a szuka je właśnie w internecie. Wystarczy szybkie łącze, takie jakie zapewnia światłowodowy internet z UPC, aby móc wygodnie dokonywać zakupów dowolnych produktów w sieci, przy użyciu laptopa lub urządzeń mobilnych połączonych z domową siecią Wi-Fi. W zaciszu własnego domu możemy wyjść na zakupy w kapciach i w piżamie, jeśli tylko przyjdzie nam na to ochota, buszując po ofertach sklepów internetowych polskich i zagranicznych.