Żeby przyjść do ZUS nie musimy nawet zakładać butów. Wystarczy komputer lub smartfon z kamerką i mikrofonem. Wszystko dzięki e-wizytom, które ZUS wprowadził we wszystkich oddziałach 4 listopada poprzedniego roku. Codziennie taką formę kontaktu wybiera średnio kilkaset osób w całej Polsce.
„W ten sposób klienci ZUS mogą załatwić sprawy dotyczące emerytur i rent, zasiłków, kwestii związanych z prowadzeniem firmy, czy potwierdzeniem profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS” - mówi profesor Uścińska.
Już niemal 18 tys. e-wizyt w mazowieckiem
Od czasu uruchomienia usługi wirtualnej porady eksperta skorzystano z niej w całej Polsce ponad 100 tys. razy, z czego niecałe 18 tys. rozmów nawiązali mieszkańcy województwa mazowieckiego.
Podczas porady eksperci odpowiedzą na pytania z zakresu emerytur i rent, zasiłków, ubezpieczeń i składek, a także emerytur i rent zagranicznych. W ramach takiej wizyty można założyć także profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Od 16 lutego klienci mogą umawiać się również na konsultacje w języku migowym PJM w sprawie zasiłków oraz emerytur i rent.
„E-wizyty cieszą się dużym zainteresowaniem naszych klientów. Jest to kolejne nowoczesne narzędzie, jakie udało nam się w ostatnim czasie wprowadzić. Wpisuje się to szerszą reformę związaną między innymi z automatyzacją i cyfryzacją Zakładu” – dodaje szefowa ZUS.
Jak to działa?
Aby zarezerwować e-wizytę trzeba wejść w link do umawiania zdalnych konsultacji na stronie www.zus.pl. E-wizytę trzeba umawiać w placówce ZUS, która jest właściwa ze względu na miejsce zamieszkania. W przypadku płatników składek, powinien być to oddział ZUS właściwy ze względu na adres firmy.
Dzień przed spotkaniem osoba, która umówiła się na e-wizytę w ZUS, otrzyma SMS z przypomnieniem o konsultacji na wskazany podczas rejestracji numer telefonu. W dniu e- wizyty, godzinę przed spotkaniem, otrzyma też maila z linkiem. Po kliknięciu w link nastąpi połączenie z pracownikiem ZUS. Urząd przypomina, by odwoływać porady, w których nie będziemy mogli wziąć udziału.
Jeśli klient będzie chciał uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty.