W ciągu ostatnich lat Polacy określili swoje ulubione formy zakupów, dostaw itd. Czy w związku z szykującymi się dużymi zmianami coś może ulec zmianie? Przewidywania na chwilę obecną są niczym zabawa w Vulkan Vegas — nie da się jednoznacznie określić, jaki będzie wynik. Dlatego w niniejszym artykule skupimy się na przedstawieniu ulubionych dostaw paczek Polaków i przewidywaniach na temat tego, jak zmiana na pozycji lidera mogłaby wpłynąć na ten rynek.
Allegro i Inpost
Firma Allegro w 2018 roku nawiązała ścisłą współpracę z firmą InPost, która działała na rynku przesyłek kurierskich już od dłuższego czasu. Kiedy paczkomaty InPost stawały się coraz popularniejsze, a ich sieć objęła już niemal całą Polskę, udało się stworzyć interesującą ofertę na dostawy z największego sklepu internetowego w Polsce. Allegro Smart to program, dzięki któremu InPost przejął znaczną część rynku małych i średnich przesyłek w Polsce. Użytkownicy portalu muszą jedynie opłacić roczny abonament, wynoszący 49 zł. Jeśli wartość paczki będzie większa niż 40 zł, to przesyłka zostanie dostarczona do paczkomatu za darmo. Dla osób, które mają w pobliżu paczkomat i często zamawiają z Internetu, są to ogromne oszczędności, sięgające nawet kilkuset złotych rocznie.
Paczkomaty są przede wszystkim wygodne. Nikt nie musi czekać na kuriera. W odpowiednim czasie przychodzi po prostu powiadomienie, że paczka została umieszczona w skrytce i klient ma 48 godzin na jej wyjęcie. W przeciwnym wypadku przesyłka trafi do najbliższego punktu paczek InPost. Z pomocą aplikacji można otworzyć swoją skrytkę z wykorzystaniem specjalnego kodu lub po prostu zrobić do zdalnie — z telefonu, kiedy aplikacja sprawdzi, że jej użytkownik rzeczywiście stoi przy wybranym paczkomacie. Rozwiązanie działa tak dobrze, że większość użytkowników w ogóle nie bierze już pod uwagę standardowych przesyłek kurierskich i korzysta z nich tylko wtedy, kiedy nie ma innej opcji. Wydawać by się mogło, że Allegro i InPost to prawie jedność, ale firma kurierska nawiązuje współprace ze wszystkimi sklepami — nawet z Amazonem. Dlatego korzystając ze sklepu amerykańskiej firmy, również można odbierać paczki z paczkomatów, ale jak na razie trzeba za nie płacić standardowe opłaty.
Najlepsze firmy kurierskie w ostatnich latach
InPost przejął ogromna część rynku przesyłek w Polsce, więc nikogo nie powinno dziwić, że cieszy się największym zaufaniem klientów. Paczki prawie zawsze są umieszczone w paczkomacie w ciągu 24 godzin od wysyłki i spełniają wszelkie standardy.
Za InPostem plasują się potężne ogólnoświatowe korporacje zajmujące się przewozem przesyłek:
• FedEx;
• DPD;
• DHL;
• GLS;
• UPS;
• Geis.
Firmy te zajmują się ogólnym transportem przesyłek — od listów po wielkogabarytowe paczki od nadawcy do odbiorcy. Miliony dostarczanych paczek dziennie i zadowolenie klientów zapewniają, że zawsze można im powierzyć swoje przesyłko, a w przypadku jakiejkolwiek nieprawidłowości, dział reklamacji zajmie się ewentualnym zwrotem strat lub wypłaceniem pieniędzy z ubezpieczenia przesyłki.
Pomimo tego, że Amazon nie oferuje żadnej specjalnej oferty abonamentowej na darmową przesyłkę, warto zwrócić uwagę na opcję darmowej dostawy przy zamówieniach powyżej 100 zł. W ten sposób nikt nie musi przejmować się kosztami przewozu towaru. Wysyłka z centrów logistycznych Amazona zapewnia optymalny czas dostawy, który często bije na głowę ofertę innych serwisów e-commerce. Zdarza się, że ktoś zamawia coś jednego dnia i nazajutrz paczka jest już pod wskazanym adresem. Wszystko dzięki przechowywaniu całego towaru w jednym ogromnym centrum dystrybucyjnym, skąd paczki mogą natychmiast wyruszyć w drogę, z wykorzystaniem największych firm kurierskich.
Nie trzeba było długo czekać na odpowiedź Allegro. Użytkownicy, którzy mają wykupiony plan Allegro Smart, mogą korzystać z darmowych przesyłek kurierskich już przy zamówieniach zaczynających się od 70 zł. Dzięki tym rozwiązaniom standardowe firmy kurierskie nieco odetchnęły, ponieważ zwiększyła się liczba zamówień dla standardowych przesyłek pod wskazany adres odbiorcy.
Gdzie jest Poczta Polska?
Niestety nasza rodzima firma zajmująca się przesyłkami o 1558 roku, nie radzi sobie tak dobrze, jakby wszyscy sobie życzyli. W momencie wkroczenia do Polski dużych firm logistycznych okazało się, że tygodniowe oczekiwanie na paczkę, czy list to znaczące odejście od norm. Mimo wszystko nie wdrażano odpowiednich programów restrukturyzacyjnych, co skutkowało stale rosnącymi stratami rocznymi. Zniesienie monopolu na przesyłki listowe w kraju, a następnie na pisma urzędowe, sprawiło, że rodzima spółka Skarbu Państwa musiała zmierzyć się z potężną konkurencją, która zapewnia o wiele wygodniejsze, tańsze i szybsze dostarczanie przesyłek. Poczta Polska nieustannie modernizuje swoje placówki, wdraża nowe systemy i funkcje, ale nadal nie nadąża za konkurencją.
Kiedy idzie się na pocztę, żeby wysłać list, w głowie zawsze pojawia się pytanie: Czy przesyłka naprawdę dotrze o czasie? Niestety nadal często okazuje się, że priorytetowy list dociera w kilka dni, a przesyłka z potwierdzeniem odbioru nie zapewnia żadnej informacji zwrotnej. Taki scenariusz zdarza się bardzo często, co tylko dowodzi temu, że restrukturyzacja Poczty Polskiej powinna sięgnąć o wiele głębiej, a za jej sterami powinni zasiąść ludzie, którzy wiedzą co zrobić, żeby dorównać konkurencji.
Paczkomaty Poczty Polskiej
Pod koniec 2020 roku Poczta Polska poinformowała, że chce uruchomić w Polsce 2000 nowych paczkomatów, dzięki którym dostarczanie paczek może stać się o wiele wygodniejsze. Decyzja ta jest oczywiście zainspirowana paczkomatami InPost, co wywołało spór pomiędzy Pocztą Polską a InPost. Urządzenia Poczty pojawią się oczywiście przy placówkach poczty, marketach i galeriach handlowych. To jasny przekaz mówiący, że polska spółka w końcu otwiera się na rynek e-commerce, który już dawno wymknął się jej spod kontroli. Czy Poczcie Polskiej uda się w jakiś sposób odzyskać zaufanie klientów i nawiąże odpowiednie kontrakty, dzięki którym na wybranych platformach będzie się korzystało głównie z jej usług? Jeśli nie, to zawsze pozostanie AliExpress, gdzie mało kto zwraca uwagę na czas dostawy.