Żeby zamówić odpis dokumentu należy wejść na stronę Obywatel.gov.pl, potwierdzić swoją tożsamość Profilem Zaufanym (eGO) i wypełnić elektroniczny formularz. Jeśli wniosek składa pełnomocnik, konieczne jest przesłanie upoważnienia w formie załącznika. W przypadku gdy odpis dotyczy osoby wypełniającej formularz, dane personalne zostaną automatycznie zaciągnięte do odpowiednich rubryk. Do uzupełnienia pozostaną jedynie dane kontaktowe.
Dokumenty można odebrać osobiście w Urzędzie Stanu Cywilnego. Mogą one także zostać przesłane na skrzynkę ePUAP w wersji elektronicznej lub dostarczone tradycyjną przesyłką pocztową.
Ceny za usługę uzależnione są od liczby i rodzajów odpisów, które zostały wskazane w formularzu. Zamówienie odpisu skróconego aktu stanu cywilnego kosztuje 22 zł, a odpis zupełny - 33 zł. Wszystkie koszty wyszczególnione zostaną w bilansie płatności.
Aby uregulować rachunek przez Internet, należy wybrać nazwę banku i zalogować się. Przy płatności online prowizja za realizację usług udostępnionych na ePUAP wynosi 0,59 zł. Płatności internetowe obsługiwane są w systemie Paybynet, prowadzonym przez Krajową Izbę Rozliczeniową (KIR). Udostępnienie tej formy wymaga od urzędu złożenia formularza uruchomienia płatności dostępnego na stronie http://www.paybynet.pl/usc.
Osoby nieposiadające konta internetowego mogą zapłacić za dokumenty tradycyjnym przelewem. W tej sytuacji należy skan dowodu zapłaty dołączyć jako załącznik.
Jak podało ministerstwo, wniosek o odpis aktu stanu cywilnego jest pierwszą usługą centralną, za którą obywatele mogą zapłacić przez Internet. Moduł płatności online ma być stopniowo integrowany z kolejnymi usługami, które wymagają opłat.
Resort cyfryzacji zapowiedział także uruchomienie na początku stycznia kolejnej e-usługi opartej na Systemie Rejestrów Państwowych, czyli możliwości zameldowania przez Internet.