Bonem można płacić za usługi hotelarskie i imprezy turystyczne na terenie Polski oraz jednodniowe wycieczki wraz z wszelkimi atrakcjami przewidzianymi w ramach danej oferty. Bon przyznawany jest na dziecko urodzone do końca 2021 roku, na które przysługuje świadczenie wychowawcze lub dodatek wychowawczy Rodzina 500 plus. Rodzice dzieci urodzonych w ostatnich miesiącach ubiegłego roku (październik - grudzień) także mogą wykorzystać bon turystyczny, mimo że wniosek o 500+ złożyli po 31 grudnia 2021 roku. Ważne, żeby zrobili to w ciągu trzech miesięcy od narodzin dziecka. Zgodnie z przepisami rodzice mają trzy miesiące na złożenie wniosku o 500+, licząc od dnia narodzin. Oznacza to, że opiekunowie, którzy złożyli wniosek na początku 2022 r., na dziecko urodzone w 2021 r., też mogą liczyć na bon.
- Na dziecko przysługuje jeden bon w wysokości 500 zł. W przypadku dziecka z orzeczoną niepełnosprawnością 1000 zł, aby otrzymać dodatkową kwotę, należy złożyć odpowiednie oświadczenie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS – mówi Wojciech Ściwiarski, rzecznik prasowy ZUS w województwie mazowieckim.
W całym kraju rodzicie uruchomili do tej pory około 3,7 mln bonów. Płatności nimi przekroczyły kwotę 2,8 mld złotych. Bonem można płacić wielokrotnie, aż do wykorzystania przyznanego limitu. Przyznany jest w formie elektronicznej. Ma unikalny 16-cyfrowy numer i jest dostępny na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.
Płatności można dokonywać w podmiotach, które zarejestrowały się na liście Polskiej Organizacji Turystycznej. Ich lista jest dostępna na stronach www.bonturystyczny.gov.pl, www.pot.gov.pl oraz www.polska.travel. - Płatności bonem przyjmują podmioty, które zarejestrowały się na liście prowadzonej przez Polską Organizację Turystyczną. Obecnie jest ich ponad 28 tys. w całym kraju. W województwie mazowieckim na aktywację czeka jeszcze prawie 96 tys. bonów – dodaje rzecznik.
Dla wszystkich, którzy mają pytania związane z funkcjonowaniem bonu Zakład Ubezpieczeń Społecznych uruchomił specjalną infolinie (codziennie w godz. 7-20) pod numerem 22 11 22 111, a pytania można też zadawać pisząc na adres: bon@zus.pl.