Spółka podjęła m.in. decyzję, o ponownym zatrudnieniu profesjonalnej agencji ochrony (na okres 12 miesięcy), której zadaniem będzie wyeliminowanie wybryków chuligańskich poprzez patrolowanie pociągów, dokonywanie ujęć osób zachowujących się agresywnie i naruszających przepisy porządkowe, a także zatrzymywanie sprawców dewastacji. Patrole będą prowadzone na wszystkich liniach ze szczególnym uwzględnieniem tych, na których Spółka notuje najwięcej przypadków wandalizmu, w tym na linii Warszawa – Małkinia.
Ponadto:
• Poszkodowanemu maszyniście zostanie udzielona pomoc prawna, poprzez ustanowienie dla niego profesjonalnego pełnomocnika, tak aby mógł uczestniczyć w procesie karnym jako strona w charakterze oskarżyciela posiłkowego (art. 53 kpk). Pokrzywdzony maszynista będzie mógł wytoczyć przeciw oskarżonym osobom powództwo cywilne w celu dochodzenia w postępowaniu karnym roszczeń majątkowych wynikających bezpośrednio z popełnienia przestępstwa (art. 62 kpk).
• „Spółka Koleje Mazowieckie - KM”, jako poszkodowana, również skorzysta z uprawnień oskarżyciela posiłkowego oraz wytoczy oskarżonym w procesie karnym powództwo cywilne, w celu zaspokojenia wszelkich szkód wyrządzonych Spółce.
Spółka „Koleje Mazowieckie – KM” będzie również kontynuowała już wcześniej prowadzone działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa w pociągach, m.in.:
• współpracę z policją i SOK. Ponadto w przyszłym tygodniu odbędzie się spotkanie z ww. podmiotami oraz władzami lokalnymi powiatu wołomińskiego w celu ustalenia szczegółów akcji prewencyjnych w pociągach.
• instalację monitoringu w pociągach. Obecnie monitoring posiada 40% pojazdów eksploatowanych przez Kolej Mazowieckie. W roku 2012 monitoring zostanie zainstalowany w kolejnych 18 EZT.
Jednocześnie Koleje Mazowieckie informują, że wszelkie działania podjęte przez pracowników Kolei Mazowieckich w związku ze zdarzeniem, w dniu 5 stycznia, w tym m.in. poinformowanie policji o chuligańskich wybrykach jak również wezwanie karetki pogotowia do rannego maszynisty, były zgodne z obowiązującymi w Spółce procedurami. Ponadto Zarząd Spółki dziękuje podróżnym za wsparcie działań obsługi pociągu, które przyczyniło się do zatrzymania sprawców dewastacji przez funkcjonariuszy policji.
Warto też podkreślić, że wszyscy maszyniści oraz kierownicy pociągów posiadają telefony komórkowe i w sytuacji zagrożenia są zobowiązani do natychmiastowego powiadomienia odpowiednich służb.