Przetarg na realizację tego przedsięwzięcia ogłoszono już w wrześniu 2015 roku. Później prace jednak zawieszono. W kwietniu br. poznaliśmy oferty cenowe w tym postępowaniu. Najtańsza z propozycji przekraczała budżet inwestora (równy 146,875 mln zł) o ok. 38 mln zł, a najdroższa, o ok. 85 mln zł.
Ostatecznie GDDKiA za najkorzystniejszą uznała najtańszą ofertę. Złożyła ją firma Intercor, a jej wartość to 184,972 mln zł. W czwartek, 18 października, została podpisana umowa między wykonawcą a zamawiającym, która przewiduje realizację zadania w ciągu 34 miesięcy. Trasa obwodowa Iłży w ciągu DK-9, licząca ok. 7,2 km, mogłaby znacznie ułatwić życie mieszkańcom miasta poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości.
Trasa ma mieć klasę GP, nośność 115 kN/oś oraz prędkość projektową 100 km/h. Powstaną dwa węzły drogowe: na przecięciu z drogą wojewódzką nr 747 (węzeł Iłża Północ) oraz na włączeniu w istniejący ślad DK9 (Iłża Południe). Zaplanowano również budowę sieci dróg dojazdowych, obiektów inżynierskich, oświetlenia drogowego, systemu odwodnienia, rozbudowę skrzyżowań jednopoziomowych, przebudowę infrastruktury kolidującej, budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Zadanie będzie obejmowało dokończenie opracowywania projektu trasy, uzyskanie zezwolenia na budowę, budowę infrastruktury oraz otrzymanie pozwolenia na jej użytkowanie.
Inwestycja pozwoli na poprawienie skomunikowania w regionie i wyprowadzi ciężki ruch z Iłży. Jest to istotne szczególnie z uwagi na to, że przebiegająca przez miasto droga krajowa nr 9 prowadzi od południa do Radomia.