(WKDS) wypracował list intencyjny, zakładający regionalne porozumienie (pracodawców, pracowników, strony rządowej i samorządowej), które pomoże dopasować kształcenie zawodowe do potrzeb rynku pracy. Wcześniej, stanowisko w tej sprawie przyjęła WKDS.
- W naszej ocenie konieczne jest porozumienie, które wspierałoby działania władz oświatowych wszystkich szczebli oraz jednostek samorządu terytorialnego i szkół prowadzących kształcenie zawodowe na terenie naszego województwa na rzecz poprawy jakości nauki zawodu, tak aby w większym stopniu uwzględniało ono potrzeby rynku pracy – powiedział Jerzy Wiśniewski, przewodniczący Zespołu ds. Oświaty przy Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego w Warszawie.
Wojewódzka Komisja Dialogu Społecznego i Zespół ds. Oświaty wypracowały postulaty, które mają się przyczynić do poprawy jakości kształcenia zawodowego: § Zajęcia praktyczne w większym niż dotychczas wymiarze powinny być organizowane w firmach, które mogą stanowić naturalne miejsce zatrudnienia absolwentów:
- Polepszenie przygotowania merytorycznego nauczycieli przedmiotów zawodowych, tak aby dysponowali oni aktualną wiedzą i mieli możliwość stałego jej uzupełniania. § Wyposażenie szkół w nowoczesne pomoce dydaktyczne.
- Pogłębianie współpracy z przedsiębiorcami i ich organizacjami. Organizacje pracodawców powinny być pośrednikiem między szkołami a przedsiębiorcami. Zdecydowana większość firm to mikroprzedsiębiorstwa i małe przedsiębiorstwa, które samodzielnie nie są w stanie nawiązywać kontaktów ze szkołami zawodowymi, ale zrzeszają się w organizacjach (np. rzemiosło).
- Wprowadzenie rozwiązań prawnych, na podstawie których firmy prowadzące naukę zawodu otrzymywałyby ze środków krajowych i funduszy UE dofinansowanie w wysokości adekwatnej do zakresu ich udziału w procesie kształcenia uczniów.
- Utworzenie przez ministra edukacji narodowej krajowej rady ds. kształcenia zawodowego z udziałem przedstawicieli właściwych resortów oraz reprezentatywnych organizacji pracodawców. Powinny również powstać stałe regionalne fora dialogu społecznego, które zajmowałyby się dostosowaniem kształcenia zawodowego do potrzeb lokalnych rynków pracy.
- Lepsza organizacja doradztwa zawodowego we współpracy z radami rynku pracy i urzędami pracy.
- Realizacja kampanii, która promowałaby szkoły zawodowe i przedstawiała je jako szkoły pozytywnego wyboru.
W 2015 r. na Mazowszu w 426 szkołach zawodowych i technikach uczyło się ok. 73 tys. uczniów (w liceach ogólnokształcących ok. 88 tys.). Najpopularniejsze kierunki kształcenia w szkołach zawodowych to: mechanik pojazdów samochodowych, kucharz, fryzjer; w technikach: technik informatyk, technik żywienia i usług gastronomicznych, technik ekonomista.
Minister edukacji narodowej, Joanna Kluzik-Rostkowska rok szkolny 2014/2015 ogłosiła Rokiem Szkoły Zawodowców. W związku z tym zorganizowano wiele spotkań i konsultacji poświęconych szkolnictwu zawodowemu. Ministerstwo Edukacji Narodowej zaplanowało również rozmaite działania usprawniające szkolnictwo zawodowe, które podejmowane będą także w następnych latach.
Jako priorytety wyznaczono:
- dopasowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy,
- uelastycznienie ścieżek zdobywania kwalifikacji,
- pomoc uczniom i rodzicom w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej,
- wsparcie kadry szkół w profesjonalnej realizacji zadań,
- poprawę funkcjonowania systemu egzaminowania, § podniesienie atrakcyjności kształcenia zawodowego,
- oprawę jakości i efektywności kształcenia zawodowego.
Ponadto 20 stycznia 2015 r. minister edukacji narodowej powołała Zespół Opiniodawczo-Doradczy do spraw kształcenia zawodowego, w skład którego wchodzą przedstawiciele ministrów właściwych dla zawodów, przedstawiciele reprezentatywnych organizacji pracodawców oraz największych oświatowych związków zawodowych. Zwiększenie udziału pracodawców w procesie kształcenia zawodowego będzie wspierane ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz regionalnych programów operacyjnych.
W styczniu 2015 r. czterej ministrowie: edukacji, gospodarki, pracy i skarbu państwa, podpisali też porozumienie o współpracy na rzecz rozwoju kształcenia zawodowego. Celem porozumienia jest lepsze dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb pracodawców, lokalnych rynków pracy i nowoczesnej gospodarki w skali kraju. Według informacji Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej porozumienie jest też jedną z form wypełniania przez Polskę zobowiązań ujętych w dokumencie UE pt. Sojusz na rzecz przygotowania zawodowego. Promowanie kształcenia zawodowego w ścisłym powiązaniu z praktykowaniem u pracodawców uznaje się za jeden z najlepszych sposobów zapobiegania bezrobociu młodzieży, z którym borykają się kraje członkowskie.
Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>