Podczas rady projektu z udziałem przedstawicieli GDDKiA i projektanta łącznika północnego planowanego do realizacji w ramach budowy obwodnicy Opatowa podsumowane zostały dotychczasowe prace nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym.
Do końca roku planowana jest Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych i złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Umowa na prace przygotowawcze za blisko 1 mln złotych podpisana w październiku 2018 obejmuje także opracowanie elementów koncepcji programowej po uzyskaniu decyzji środowiskowej. Objęty umową etap prac przygotowawczych zakończy się w pierwszym półroczu 2021 roku.
Planowany łącznik północny w ciągu drogi krajowej nr 74 połączy w przyszłości węzeł Opatów na drodze nr 9, projektowany w ramach obwodnicy Opatowa, z drogą nr 74 w okolicy Adamowa. Dzięki nowej drodze kierowcy podróżujący na przykład na trasie Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Opatów - Annopol – Kraśnik nie będą musieli wjeżdżać do Opatowa omijając miasto po północnej stronie.
Łącznik projektowany jest jako jednojezdniowa droga klasy GP - główna o ruchu przyspieszonym o długości około 3 km z obiektami inżynierskimi na skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. W ramach zadania powstaną drogi dojazdowe dla skomunikowania przyległych terenów. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda.
Od 2018 roku trwa opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, w ramach którego zaprojektowane zostały dwa warianty drogi. Warianty zostały przedstawione zainteresowanym inwestycją mieszkańcom podczas spotkania informacyjnego w Opatowie w maju br.
Prowadzone są również prace przygotowawcze dla samej obwodnicy Opatowa w ciągu drogi krajowej nr 9 i drogi ekspresowej S74. Aktualnie trwa procedura związana z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla tej inwestycji.