– W tym momencie mamy dwie drogi zgłaszania wniosków do BDO. Możemy to zrobić osobiście składając potrzebne dokumenty w siedzibie urzędu marszałkowskiego przy ul. Skoczylasa 4 w Warszawie lub w delegaturach. Jest również sposób szybszy i łatwiejszy – rejestracja online – mówi Michał Wieremiejczyk zastępca dyrektora Departamentu Opłat Środowiskowych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Jak dodaje, osoby, które chciałyby się upewnić, czy powinny składać wnioski do bazy BDO, wszystkie informacje znajdą na naszej stronie internetowej www.mazovia.pl w zakładce BDO.
W tym tygodniu dziennie do urzędu wpływa ok. 2 tys. wniosków. Dla porównania – kilka miesięcy temu, w okresie letnim, było to 100-130. W związku z dużym zainteresowaniem, urząd marszałkowski uruchomił dodatkowy punkt informacyjny, a także udostępnił pełną informacje na stronie www.mazovia.pl/bdo Przedsiębiorcy znajdą tu nie tylko przykładowe wnioski w zależności od wykonywanej profesji, ale i najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi na nie.
Kto powinien złożyć wniosek?
Listę podmiotów wpisywanych do Rejestru BDO na wniosek można znaleźć w art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach oraz na stronie BDO, w zakładce Wpis na wniosek. Są to między innymi przedsiębiorcy, którzy wprowadzają na terytorium kraju produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie lub akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny, a także producenci, importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań oraz firmy przetwarzające, sprzedające i transportujące odpady.
Co ważne, w przypadku BDO nie ma znaczenia wielkość firmy. Do Rejestru BDO muszą się wpisać także firmy jednoosobowe, które wytwarzają odpady i mają w związku z tym obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów. Mogą to być np. salony kosmetyczne, gabinety stomatologiczne czy firmy budowlane.
Jeśli przedsiębiorca podlega wpisowi do Rejestru BDO, zgodnie z nowymi przepisami musi uzyskać wpis przed rozpoczęciem działalności. W przeciwnym wypadku grozi mu administracyjna kara pieniężna w wysokości od 5000 zł do 1 mln zł oraz wymierzana przez sąd - kara aresztu albo grzywny.
Jak zalogować się do systemu BDO?
Aby uzyskać dostęp do systemu Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, należy przejść do systemu BDO i potwierdzić swoją tożsamość za pośrednictwem Krajowego Węzła Identyfikacji Elektronicznej (KWIE).
Uzyskanie dostępu do pełnych funkcji systemu jest możliwe tylko wtedy, gdy użytkownik zalogowany przez KWIE powiąże się z kontem podmiotu zarejestrowanego w Rejestrze-BDO. Aby tego dokonać należy wprowadzić do systemu dane dostępowe do dotychczasowego Rejestru-BDO:
• login – dziewięciocyfrowy numer rejestrowy
• hasło – jeśli podmiot nie dokonał pierwszego logowania w Rejestrze BDO, należy wykorzystać hasło tymczasowe nadane przez urząd marszałkowski. Jeśli podmiot dokonał pierwszego logowania w Rejestrze BDO, należy podać aktualne hasło do Rejestru BDO.
System BDO jest dostępny pod adresem: https://rejestr-bdo.mos.gov.pl/. Cały proces logowania się do systemu został przedstawiony w instruktażu filmowym https://youtu.be/GFVAIjFGg54
W przypadku problemów z korzystaniem z systemu w zakładce "wsparcie użytkownika" znajdują się instrukcje logowania, a także filmy instruktażowe: https://rejestr-bdo.mos.gov.pl/Main/Support
Rozporządzenie ministra środowiska z 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów dostępne jest pod adresem: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140001923/O/D20141923.pdf
Dodatkowe informacje dotyczące Rejestru BDO:
• wcm.mazovia.pl w pkt 6.10.
• pomoc.bdo@mos.gov.pl
• pod numerem infolinii (dni robocze, w godzinach: 8.00–15.00): 22 37 50 500, 22 25 59 450
• pomoc techniczna: 22 369 20 66
• pomoc merytoryczna: 22 369 20 65
• telefon kontaktowy do Departamentu Opłat Środowiskowych: 22 59 79 200 lub 22 59 79 201
• kontakt bezpośredni: Departament Opłat Środowiskowych, ul. Skoczylasa 4, 03-469 Warszawa.