W 2012 roku Koleje Mazowieckie przewiozły 59,1 miliona osób. W porównaniu do roku ubiegłego to wzrost o 4,7 miliona (w 2011 roku z usług KM skorzystało 54,4 mln osób). Koleje Mazowieckie to nadal drugi kolejowy przewoźnik pasażerski w kraju. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, w 2012 roku udział Spółki w rynku pasażerskich przewozów kolejowych wyniósł 21,58%.
Wykonana w 2012 roku praca eksploatacyjna wyniosła ponad 16,1 miliona pociągokilometrów. Na-tomiast wykonana praca przewozowa przekroczyła 2 miliardy pasażerokilometrów.
Najwięcej pasażerów przemieszczało się w godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewo-zowego. Potoki w poszczególnych miesiącach wahały się od 4,5 miliona w lutym do 5,3 mln w paź-dzierniku. Największy odsetek, bo aż 78% to osoby, które podróżowały na podstawie biletów okre-sowych. Te dane potwierdzają, że coraz więcej osób wybiera kolej jako najdogodniejszy środek co-dziennego transportu do pracy czy szkoły. Dużą popularnością cieszyły się pociągi przyspieszone, łączące największe miasta Mazowsza ze stolicą, tj. Łukowianka, Radomiak czy Wiedenka. Są one ze-stawione z nowoczesnych wagonów piętrowych i lokomotyw TRAXX, dzięki którym Koleje Mazowiec-kie, jako pierwszy i jedyny przewoźnik w Polsce, uruchamiają pociągi „push-pull”.
- Rosnące dane przewozowe to dowód, że pociągi Kolei Mazowieckich są atrakcyjnym środkiem transportu dla mieszkańców Mazowsza. Jednocześnie jest to także zobowiązanie do dalszego podno-szenia jakości świadczonych usług. Najbliższe plany inwestycyjne związane są m.in. z zakupem 22 dodatkowych wagonów piętrowych (w tym 2 sterowniczych) oraz 2 lokomotyw, a także 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych – mówi Artur Radwan, Prezes Zarządu Spółki.
Oprócz planowanych zakupów, Spółka inwestuje także w modernizacje posiadanych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W roku 2012 została podpisana umowa na modernizacje 34 EZT w zakresie piątego poziomu utrzymania oraz 38 EZT w zakresie czwartego poziomu. Te umowy będą realizowane do końca 2013 roku. Ponadto do eksploatacji zostały wdrożone 2 nowe autobusy szynowe, które zakupił Samorząd Województwa Mazowieckiego. Dla podróżnych uruchomione zostało profesjonalne call center, czynne całą dobę. Spółka wdrożyła także nowy kanał dystrybucji biletów – przez telefon komórkowy. Kolejne plany inwestycyjne w tym kierunku związane są z montażem biletomatów na wybranych stacjach i w pociągach, a także wdrożeniem elektronicznego nośnika biletów – Karty Ma-zowieckiej.