- Mieszkańcy zyskają nowe połącznia. Będą mogli łatwiej dojechać do miejsc, które z różnych przyczyn są dla nich ważne - czy to uczelnia, praca, lekarz, urząd czy poczta - powiedział wicewojewoda.
Obecny na konferencji prasowej szef gabinetu politycznego premiera Marek Suski podkreślił, że wiele samorządów podjęło trud odtworzenia tras autobusowych na swoich terenach.
- To początek realizacji programu. Liczymy na to, że w przyszłości odtworzonych połączeń będzie więcej, ponieważ środki na ten cel są wystarczające - zapewnił.
Wicewojewoda poinformował, że limit pieniędzy na ten rok dla woj. mazowieckiego wynosi 19,7 mln zł, natomiast wniosków, które napłynęły, jest na około 2,6 mln zł.
- Jest spory zapas, ale program dopiero startuje i będzie się rozkręcał. Jesteśmy dobrej myśli, że na kolejny rok wniosków tych wpłynie znacznie więcej - powiedział wicewojewoda.
Starosta powiatu przysuskiego Marian Niemirski zauważył, że projekt odtwarzania połączeń autobusowych jest szczególnie ważny dla osób, które zostały wykluczone komunikacyjnie.
- Projekt skierowany jest do osób, które nie mają własnych środków komunikacyjnych i mieszkają w rozproszonych terenach, gdzie komunikacja dla przewoźników prywatnych i PKS była nierentowna i zlikwidowano połączenia autobusowe - powiedział.
W ramach pierwszego naboru do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych samorządy z całego woj. mazowieckiego złożyły łącznie 40 wniosków. Dotyczyły one 240 lokalnych połączeń o łącznej długości niemal 7,5 tys. kilometrów.
Z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej dofinansowywane jest przywracanie lokalnych połączeń autobusowych. Dotyczy ono linii komunikacyjnych niefunkcjonujących od co najmniej trzech miesięcy przed wejściem w życie ustawy i na które umowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po jej wejściu w życie.
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym, którego dysponentem jest minister do spraw transportu. Obsługę Funduszu na zasadach określonych w umowie z jego dysponentem będzie prowadził Bank Gospodarstwa Krajowego.
Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej weszła w życie 18 lipca tego roku.